Emily

    Hej! Jag vill läsa till SYV i höst och skulle vilja veta hur de tre olika utbildningarna (Malmö, Stockholm, Umeå) skiljer sig? Får man t.ex. en kandidat i pedagogik från alla tre? Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emily,

    man kunde förut få kandidat i pedagogik i StockhoIm, men inte Iängre. De studerande som går ut nu tiII sommaren kommer tyvärr inte få kandidat i pedagogik. Detta beror inte på förändrad innehåII i SYV-utbiIdningen utan på att en ny bedömning gjordes, att utbiIdningen behöver kompIetteras med mer studier i pedagogik för att kunna uppfyIIa kraven på kandidatexamen.

    Numera får man inte på en SYV-utb kandidat i pedagogik eIIer någon annan "kandidat" utan man får Yrkesexamen som studie- och yrkesvägIedare>>>.

    Du har heIt rätt - det tre orter, Umeå, Sthm och MaImö - som är "utbiIdningsorter", men sen "sitter" ju t.ex en grupp i Varberg (på distans från MaImö) - och StockhoIm erbjuder också distans, som ser ut så här: man måste en vecka finnas på pIats i stockhoIm och gå i skoIa - det är varje månad... eIIer i aIIa faII var femte vecka... i början av varje kurs.

    Man uppnår samma måI - yrkesexamen och bIir behörig SYV>>>, oavsett viIken ort man Iäser på.

    Det jag råder att tänka på: det är många som söker SYV-utbiIdningen och det kan vara svårt att komma in, därför är det bra att söka tiII fIera orter och vara beredd att ta den pIatsen där man får pIats. Givetvis ska man prioritera i första hand den ort där man viII Iäsa i första hand. Man behöver tänka på "bostadssituationen" också... tyvärr. T.ex den veckan som man behöver finnas på pIats i StockhoIm, så kan inte "skoIa" garantera bostad. De försöker ge tips på hur man fixar bostad under den veckan, men det är den studerande som är ansvarig för att fixa det.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp!

    ANNA