Linn
    Jag har tänkt gå vuxenutbildning djurvård vilket är på runt 1 år? Men det finns samma (eller?) utbildning dvs djurvård som yrkesutbildning? Blir yrket densamma? Yrkesutbildningen är ju längre va? Efter vuxenutbildningen, kan jag läsa på mer och utveckla det? Skiljer sig yrkesutbildningen? Är den mer avancerad? Hur kan jag nå den nivån efter djurvårdsutbildningen? Ber om ursäkt för en förvirrande beskrivning men jag känner mig rätt förvirrad. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn!
    Det finns ett antal olika yrken inom Djurvård. Djurvård inkluderar också Djursjukvård. Vissa av yrken, t.ex djursjukskötare, är strikt reglerade. Men många yrken inom djurvård är inte reglerade, alltså arbetsgivare får anställa vem hen anser passar (alltså med vilken utbildning som helst enligt arbetsgivarens bedömning och olika arbetsgivare kan tänka olika).
    Titta gärna på yrken inom djursjukvård och på andra yrken, t.ex:
    veterinärassistent
    djurvårdare-vid-djurpark
    djurvårdare-djurskötare

    Det är givetvis fördelaktigt att ha så mycket utbildning och arbetslivserfarenhet inom djurvård som möjligt för större chans till anställning. Frågan är: exakt vad du vill jobba med? Jag förstår det som så att du hittade 2 olika utbildningar i olika längder och jag gissar på att det är utbildningar inom olika skolformer: kanske är en av utbildningar inom komvux (vuxenutbildningen/yrkesvux) och den andra - inom yrkeshögskola (en yrkeshögskoleutbildning), stämmer det? Det underlättar för mig att hjälpa dig jämföra utbildningar om jag vet exakt vilka utbildningar du har frågor om. Skicka gärna direkta länkar till utb.beskrivningar.
    Se en lista på yrkeshögskoleutbildningar inom djurvård: yhguiden.se/resultat?Education.text=djurvård
    *** Det är möjligt att du tittade på yrkeshögskoleutbildning Kvalificerad-djurvardare-niva-2-bys och den är på tre terminer på heltid med krav på särskild behörighet i form av godkända betyg i följande gymnasiekurser: Biologi 1, Djurens biologi
    och Engelska 6. Yrkeshögskoleutbildningar ligger på eftergymnasial nivå.
    På komvux/vuxenutbildningen finns djurvårdsutbildningar på gymnasial nivå. Eftergymnasial nivå är högre än gymnasienivå.
    Påbyggnadsutbildningar i olika former kan finnas efter alla de utbildningar men det är svårt att på förhand ge klara besked, för att utbildningsutbud förändras. I vissa fall erbjuds påbyggnadsutbildning till de anställda (alltså på arbetsplatsen, en utbildning som arbetsgivare köper in).

    Allmänt gäller:
    - gymnasiala utbildningar på komvux som leder till ett visst specifikt yrke brukar kallas för "yrkesutbildningar" (eller för yrkesvux); förkunskaper som krävs är grundskolekompetens;
    - yrkeshögskoleutbildningar brukar kallas för "yh-utbildningar" (det är kvalificerade utbildningar på eftergymnasial nivå).
    Det är inte ovanligt att man först läser en yrkesutbildning på komvux (yrkesvux) och sedan läser i samma kunskapsområde - alltså som påbyggnadsutbildning efter sin gymnasieutbildning - på yrkeshögskola för att ta ut yrkeshögskoleexamen.

    • Linn : tack så jättemkt för all information. uppskatas verkligen!
    • Linn : Djursjukvårdare nivå 2 verkar inte finnas på distans, har hittat 1 men den kostar pengar privat. Skara ligger långt bort. Vet inte hur jag ska göra. Märkligt att det inte finns mer
    • Mikael :

      Behovet av djurvårdare täcks i stor utsträckning av de som på gymnasiet läste på naturbruksprogrammet (NB) plus de som lyckas få utbildningen på komvux plus de för vilka arbetsgivare köper privat utbildning. Yrket är inte heller reglerat och arbetsgivare får anställa ngn med de rätta egenskaperna och med stor motivation och utbilda sedan under anställningen. De finns också de som växte upp på bondgård med djur och har stor erfarenhet av djurskötsel; arbetsgivare kan välja anställa ngn som saknar formell utbildning men har erfarenhet och kan visa vad hen kan. De som inte hör till ngn av kategorierna jag nämnde här får kämpa om de som vuxna vill bli djurskötare eller djurvårdare. Fundera på att flytta om du kommer in på en yrkeshögskoleutbildning.