Elin
    Hej

    jag går just nu andra terminen i ettan och ska byta gymnasie och gå sista året i en annan kommun. Det jag undrar nu är om affärs- och privatjuridik är samma sak? och om inte, vad är skillnaden? eftersom jag det stod att ena skolan läste affärsjuridik och den andra läste privatjuridik. Jag ska fortfarande gå kvar samma linje som är Ekonomi, Ekonomi. Det stod även att det var NIU på marnadsföring och affärsjurudik, vad menas med detta? ska som sagt byta skola från Skara till Olofström

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elin!

    NIU = Nationella idrottsutbildningar, som vänder sig till elever som är  talangfulla i sin idrott & är beredda att göra en seriös satsning på såväl sin idrott som på skolan. I första hand är siktet inom NIU inställt på nationell elit. NIU erbjuder minst 400 gymnasiala poäng i ämnet Specialidrott.

    Angående olika kurser inom ämnet Juridik, så finns det förklaring på Skolverkets hemsida och kort svar är att det finns tre olika kurser inom ämnet "Juridik" och de två som du nämner är olika kurser inom samma ämne.

    Du får hemskt gärna se i Programplanen för Ekonomiprogrammet vilka kurser som läses som obligatoriska och vilka som är valbara. Privatjuridik - är en kurs som är obligatorisk på Ekonomiprogrammet och läses därför på båda inriktningar (ekonomi och juridik) och på alla skolor.

    Däremot är Affärsjuridik - obligatorisk kurs bara på inriktningen Juridik, men ej på inriktningen Ekonomi.

    På inriktningen Ekonomi är Affärsjuridik en valbar kurs som får läsas inom Programfördjupningen,men det går också bra att välja andra kurser och slippa läsa Affärsjuridik.

    Jag gissar på att den skola du går på nu erbjuder bara inriktning "ekonomi" på Ekonomiprogrammet och den skola som du ska byta till - erbjuder båda inriktningar.

    Fick du svar på dina frågor?

    Hör av dig annars igen!

    Bästa hälsningar

    L.

    Liselotte