SYV

    Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej SYV,
    vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
    Vidare gäller:
    Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
    Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.

    När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).

    Exempel:
    eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
    Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).

    Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill komplettera Annas svar.
    Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
    Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
    Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
    ****
    Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
    ****
    Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
    På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
    Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
    Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
    Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.

    Frågor och svar taggade med 'genusvetenskap' (4 st.)

    • SYV-besökare

      Ett yrke som kombinerar många olika intressen?

      Jag har en elev som är intresserad av media, kommunikation, journalistik, film, psykologi samt genusvetenskap. Skulle ni kunnat ge förslag på något yrke som på något sett inkluderar flera av de intressen? tack så mycket på förhand! S.

      Daniel: : Hejsan, jag vill råda din elev att kika på många olika yrken - på www.framtid.se finns det cirka 2.ooo yrken beskrivna. Utbildningar som på olika sätt... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Svårt att få jobb med kandidatexamen i genusvetenskap?

      Hej jag har kontakt med en person som har kandidatexamen i genusvetenskap från ett svenskt universitet och som i dagens läge arbetar med ngt. helt annat /som personlig assistent/. Var kan personen söka jobb och vad gör man om man inte får ngt. jobb? Personen i fråga har sökt ett stort antal...

      Milla : : Ett tips är att kika på alternativet Läsa vidare, på avancerad nivå eller skaffa sig ännu en kandidatexamen inom ett annat område (och det är möjligt man kan ta in en del av kurser från sin befintliga kandidatexamen in i en ny examen).
    • Marcus

      Statsvetare på genusvetenskap?

      Hej. Jag har för 10 år sedan läst 45 (nya) poäng genusvetenskap. Nu funderar Jag på att plugga igen. Jag har därför 2 frågor. 1. Då jag avslutade Genus B efter halva kursen, måste jag läsa om första halvan av B, det ser ut som om upplägget är högst varierat på olika skolor och därför...

      Mikael: : Om du vill ta ut Kandidatexamen råder jag dig ta kontakt med just det lärosätet där du planerar läsa kandidatkurs och ta ut examen. Pga det akademiska friheten ser reglerna ej identiska ut på... Läs hela svaret
    • Gäst

      Utbytesstudier för en student på Lunds universitet - hur går det till?

      Hej jag söker svar på frågan - en student på genusvetenskapliga programmet på Lunds Universitet vill åka iväg en termin som utbytesstudent. Hur går det till? Vad måste man tänka på? vad måste göras, när och hur? tusen tack för ett snabbt svar! :)

      Milla : : Hej, gå in på den här sidan>> där du ser med vilka universitet i andra länder som Lunds universitet har avtal med om utbytesstudier. Mycket bra reIevant... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga