Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32092 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'senare del' (6 st.)
-
Vidareutbildning med examen i botten?
Hej Jag har förskollärarexamen sen 2000 och har arbetat som det nu. Vill vidareutbilda mig till kurator och undrar vilka ämnen behöver jag lägga till för att bli kurator, sk huvudämnen. Vilken utbildning? En till examen och 3år universitet är...
Hej Mari, Kurator inom hälso- och sjukvården blev 1 juli 2019 ett av de legitimationsyrken där socialstyrelsen utfärdar legitimation; för att kunna få legitimation måste man ha... Läs hela svaret -
F Gymnasiearbete?
Hej Jag vill bli förskollärare. Jag har F i gymnasiearbete och matte1b. Behöver man vara godkänd i gymnasiearbete för att bli Förskollärare? Hur många poäng krävs för att komma in i förskollärarprogrammet ?
Hej Francwa,Förskollärarprogrammet är i Sverige en utbildning som ligger på Högskolenivå; därför måste man ha Grundläggande behörighet. Och utan godkänt betyg i gymnasiearbete... Läs hela svaret -
Vad krävs för att bli museumvärd?
Hej! Jag har en fråga och det är vad som krävs för att jobba på ett museum? Jag är främst intresserad av historia, konst och kultur. Jag skulle kunna tänka mig jobba på ett slott och ger guidade turer :) Vad för utbildning krävs...
Hej Sandra, kika gärna på yrken Guide, Museipedagog, Publikvärd, Museitjänsteman. De yrken är i Sverige "icke-reglerade" dvs finns inga strikta krav på vilken utbildning och övriga... Läs hela svaret -
Kan jag läsa ekonomieprogrammet med matte 1a , 2a och 3?
Hej jag har precis tagit gymnasieexamen mot samhälvetenskapliga ämen på komvux. Tidigare på gymnasiet fick jag läsa Mattematik 1a och 2a. Min fråga är: Är det möjligt för mig att gå in i Ekonomieprogrammet med Matte(A) eller...
Hej Roland,du kan läsa matematik 3b (eller 3c) om du har godkänt betyg i matematik 2a.Matematik 3b rekommenderas i första hand i ditt fall - då b-spår i matte är mer... Läs hela svaret -
Att komma från ett EU-land och börja på gymnasium i Sverige?
Hej! Jag har bekanta som kommer att flytta till Sverige från Polen. De har ett barn som har gått klart högstadiet i Polen och som skulle vilja börja på gymnasium i Sverige efter att de har flyttat hit. Barnet har inte lärt sig svenska än. De undrar om hur...
Hej Martina,undervisning på gymnasiets nationella program i Sverige är på svenska och man måste då ha kunskaper motsvarande godkänt betyg i svenska från... Läs hela svaret -
Söka till senare del från utlandet?
Hej Jag ska snart påbörja läkarprogrammet i Riga, Lettland. Jag undrar nu om det är möjligt att efter några terminer har gått att söka in sig på en svensk universitet och fortsätta läkarprogrammet där? Med mina aktuella betyg...
Det är en fråga till de lärosätena som erbjuder läkarprogrammet. Om ngn ledig plats uppstår på läkarprogrammet, vilket inte är säkert att det skulle göra -... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga