Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31877 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'områdesbehörighet A14' (3 st.)
-
Vad innebär områdesbehörighet a14?
Hej! Vad innebär områdesbehörighet a14? På utbildningssidan står det att områdesbehörighet a14 innebär att Biologi 1 + Fysik 1a ersätter Naturkunskap 2 stämmer detta? Vad innebär naturkunskap 2 ? Är det samma som naturkunskap 1a1...
Hej!om det för din högskoleutbildning krävs Naturkunskap 2 och du redan har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1, då behöver du inte läsa naturkunskap 2.Annars så... Läs hela svaret -
Höjs mitt jämförelsetal om jag läser på komvux för behörighet?
Hej. Om programmet jag ska söka kräver matte 3C som behörighetskrav, och jag pluggar upp det på komvux, får jag mer poäng i mitt jämförelsetal då om jag skulle få ex. A? Eller räknas det inte in utan bara att jag blir behörig?
Hej Anna, Betyget i en kurs du läst på komvux för Behörighet (och betyg du får genom en Prövning även om du inte läst kursen utan bara... Läs hela svaret -
Prövning om man har fått godkänt?
Hej, Jag går tredje året i gymnasiet och läste i både en katalog ”Konsten att välja utbildning”, och på Skolverkets hemsida att man får göra en prövning även om man fått godkänt i en kurs. På mitt gymnasium...
Hej Sara,så här är det med regler kring prövningar:När du inte längre är gymnasieelev, alltså när du slutar på gymnasiet - då kan du leta var du kan göra... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga