Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31962 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med '#lärare #lärareutbildning' (3 st.)
-
Kan jag fortsätta utbildning i Sverige, påbörjad i annat EU-land?
Hej, Jag en svensk medborgare, som nu har pluggat två av fyra år på en lärarutbildning i Bulgarien. Jag funderar nu på att flytta tillbaka till Sverige och undrar om det skulle vara möjligt för mig att fortsätta mina studier till lärare...
Hej Stina!mitt förslag är att du söker till det lärarprogrammet som du vill senare ta examen ifrån och om du kommer in - ansöker du om Tillgodoräknande av... Läs hela svaret -
Kan man plugga vidare efter utbildningen jag ska ta?
Hej! Jag ska studera till grundskollärare med inriktning mot F-3 (grundnivå) på universitetet. Sen tänkte jag att fortsätta studera så att jag kan bli en Speciallärare eller Specialpedagog (advanceradnivå). Däremot skulle jag vilja utveckla mina kunskaper (dvs på forskarnivå) men vet inte...
Hej Sara!efter varje grundutbildning på högskolenivå finns en teoretisk möjlighet att gå hela vägen till att kunna bli en forskare. Vägen är lång och ganska... Läs hela svaret -
Hur blir jag ämneslärare i spanska och samhällskunskap?
Hejsan, jag vill bli gymnasielärare och undervisa i spanska och samhällskunskap men jag vet att just detta kombinationsämne är omöjligt att ha. Finns det enskilda kurser som jag kan läsa eller en annan väg som jag kan ta istället? Om utbildningen...
Hej!du kan läsa 120 hp (fyra terminer på heltid) Spanska och 90 hp (tre terminer på heltid) i samhällskunskap (på en valfri högskola-universitet) och söka sedan... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga