Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32109 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'yrken inom data_it' (3 st.)
-
Jobba efter gymnasiet?
Hej! Jag har slutat gymnasiet och det jag undrar över är om det är möjligt att få ett jobb inom IT efter plugg på gymnasiet. Har gått el och energiprogrammet inriktning dator och kommunikationsteknik. Annars vilken är den bästa sätt...
Hej Sam,det finns väldigt många olika yrken inom IT. De flesta av de yrken är i Sverige icke-reglerade, alltså bestämmer varje arbetsgivare själv vilken utbildning som önskas eller krävs.... Läs hela svaret -
Studera som webbdesigner?
Hej! Jag heter Sam, är en 23 åringskille som har slutat studierna pga min trötthet. Har bestämt ”kanske” att jag vill börja igen, tyvärr vet jag inte var jag ska vända mig.. Blev inte klart med gymnasiet och gick till en folkhögskola,...
Hej Sam,Webbdesigner är i Sverige ett av de många så kallade "icke-reglerade yrken". Det betydet att arbetsgivare får fritt bestämma vilka utbildningar du "gillar" att sökande har... Läs hela svaret -
civilingenjör ellet höhskoleingenjör?
Hej jag undrar vilken examen jag borde ta civilingenjör eller högskoleingenjör. jag vill nämligen jobba inom IT generellt i fram tiden men vet inte vilken examen jag borde satsa på? och jag undrade hur svårt det är att få jobb inom IT efter examen?
Hej Benjamin!Inom IT finns väldigt många olika yrken, var god kika på framtid.se/yrken/data-it och utbildningarna finns även inom andra former än högskola-universietet, t.ex finns... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga