Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'matematik 1a/1b/1c' (3 st.)
-
matematik 1b eller 1c?
Hej! Behöver man matematik 1b eller 1c för att bli behörig till biologiprogrammet på universitet?
Hej,biologiprogrammen finns på de svenska lärosäten med lite olika inriktningar men behörighet som de kräver brukar, som regel, beskrivas så här: Grundläggande behörighet + Biologi 2,... Läs hela svaret -
Högre kurser ökar chansen att du blir antagen inför vidare studier?
Jag undrar bara om en person som har gått naturvetenskapsprogrammet och söker samma program som en som går yrkesprogram kommer att få större sannolikhet att komma in? Om ni är båda behöriga och har SAMMA betyg i detta fall...
Hej;matematik 1a och 1c är på samma "nivå" (ingen av de kurserna är en "högre" kurs). När du skriver "har läst samma kurser fast... Läs hela svaret -
Krävs alla delar a b c för att bli godkänd i matte 1?
Hej! Behövs matte a b c för att räknas som godkänd i matte 1 för grundläggande högskolebehörighet eller räcker det med matte 1a?
Hej Emma,det räcker med godkänt betyg i matematik 1a (eller i matematik 1b eller i matematik 1c) alltså i en av kurserna på nivå 1.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga