Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32051 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'anatomi' (3 st.)
-
Vilka masterprogram kan man läsa efter en kandidat i Life science?
Snart öppnar anmälan till universiteten och jag är ännu inte helt säker på vad jag ska välja i förstahand. För mig lutar det åt kandidatprogrammet i life science på Umeå universitet, eventuellt biomedicinprogrammet. Planen...
Hej Manuela,vilka masterprogram som blir sökbara om 3 år är det ingen idag som kan med säkerhet veta. Utbildningsutbud förändras. Men du kan med fördel... Läs hela svaret -
Kurser i Dermatologi och Anatomi, var finns dem?
Hej, jag jobbar som Studie- & yrkesvägledare men fick nu en fråga som jag inte kan svara på. Jag har kontakt med en sökande, som är svensk men har läst högskoleutbildning inom hudvård i Australien, hen är behörig till svenska högskolan men har inte alla särskilda behörigheter utan snarare...
Hejsan! Om din sökande inte vill betala för kurserna, då bör man leta i första hand på 1. högskolor/universitet www.studera.nu 2. på folkhögskolorna www.folkhogskola.nu och 3. inom yrkeshögskola... Läs hela svaret -
Läkare och sedan forskare! Någon annan väg?
Hej! Jag har funderat kring utbildning efter gymnasiet! Det är så att att jag vill bli läkare, och om jag lyckas komma in och slutföra utbildningen, finns det någon väg att bli en forskare. Jag är väldigt intresserad av människans uppbyggnad, hur olika delar hänger ihop, och vad som händer när...
Hej Brendan! Eftersom det är mycket svårt att komma in på läkarprogrammet i Sverige och du vill ju egentligen forska inom biologi, anatomi eller liknande - så är kanske Biomedicinsk analytiker en bättre passande... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga