Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32218 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'hur vet man vad som är rätt?' (2 st.)
-
Ska sluta trean och vet inte vad jag ska göra?
Tjena jag ska gå ut tredje året på el programmet och jag vet inte vad jag ska göra nu efter. Det jag har planerat är att studera vidare och då tänkte jag gå ett tekniskt basår i jönköping på distans där ja pluggar fysik...
Hej Grab!Det tekniska basåret i Jönköping är ganska unikt - bl.a på grund av att högre mattekurser ej krävs för särskild behörighet; annats kräver man... Läs hela svaret -
Hur vet man vilket som är rätt?
Hej! Jag är så himla kluven. Har jobbat i restaurangbranschen i många år och tycker det är så himla roligt samtidigt som jag är väldigt bra på det, därför vill jag söka Gastronomiprogrammet värdskap på Umeå universitet. Samtidigt är jag extremt intresserad av att läsa till studie- och...
Hej Christina! Du känner till restaurangbranschen men känner inte till SYV-branschen lika väl. Jag kan ge dig tips på att bekanta dig med SYV-branschen lite mer. Du kan t.ex besöka Arbetsförmedlingen och prata med en... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga