Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32009 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'duktig på matte' (2 st.)
-
Måste man vara grym på matte för att klara av natur?
Hej jag funderar på att välja mellan natur eller Sam, är främst intresserad av natur då jag tycker NO ämnena är så mycket roligare än SO. Problemet är att jag endast har ett E i matte och D i alla andra ämnen. Ändå så...
Hej Lovisa!Prata gärna med din matteläraren; hen känner till både kraven i matte-kurserna på gymnasiet och din "matte-kapacitet"; hen borde därför kunna ge bra... Läs hela svaret -
Vill läsa matte men inte NO?
Jag ska välja gymnasium 2016 och är stressad. Mitt favoritämne i skolan är matte men jag är inte alls intresserad av varken teknik, fysik, kemi eller biologi och vill därför inte gå natur eller teknik. Jag har tänkt på att välja humanistiska då jag även har ett stort intresse för språk, men hum...
Hej Billy! Du har ett bra förslag på lösning: läsa HU där du kan inom Programfördjupningen välja matte 2b, 3b och 4 och med det blir det lika mycket matte som på naturvetenskapsprogrammet, inriktning naturvetenskap och på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga