Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32092 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'Säljare' (3 st.)
-
Vad kan jag söka för jobb med en gymnasumexamen?
jag går nu på Bråvalla gymnasiet (linje bygg och anläggning inriktning husbygg) Eftersom jag går sista året på linjen känner jag inte för att byta men insätt att jag inte vill jobba som snickare efter att ha varit på praktik....
Hej louise!jag tycker du fick bra tips i kommentaren till din fråga, från Jelena. I sammanfattningen på framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken finns info om yrken som inte... Läs hela svaret -
Yrken liknande fastighetsmäklare?
Hej, Jag skulle behöva förslag på yrken som är liknande fastighetsmäklare, men som har en bättre arbetsmarknad, alltså att det är ganska lätt att få jobb efter utbildningen. Lite info om mig: Händig, jag är duktig på att snickra Gillar inredning, färg och form Gillar försäljning Duktig...
Hej Julia, jag föreslår att du kikar närmare på de här... Läs hela svaret -
Kommer jag kunna gå vilken högskoleutbildning jag vill?
Hejsan, det är så att jag just nu går spelgrafik på LBS, estetisk linje. Jag vet inte alls vad jag vill bli när jag blir stor men jag är lite inne på fastighetsmäklare, sälja saker eller sälja en produkt till andra företag. Min fråga är då, kommer jag att kunna söka in till de sakerna (ex...
Hejsan, jag förstår hur du tänkte: du valde det som är roligt och intressant för dig utan att prioritera den utbildningen på gymnasiet som skulle ge dig behörighet till vidare studier eller så kanske... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga