Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32095 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'praktik på ett yrkesprogram' (2 st.)
-
Jag är 16 år och jag mår psykiskt dåligt, vad ska jag göra?
Jag är 16 år och jag går bygg & anläggningsprogrammet. Jag mår psykiskt dåligt angående praktiken på bygg, jag har märkt att jag tycker inte om snickeri och vill inte bli snickare, samtidigt som jag inte vill hoppa av skolan. Finns det någon chans att man kan ta bort praktiken och sen gå klart...
Hej Jacob, jag vill råda dig snarast söka kontakt med kurator. Rektor kan besluta om anpassad studiegång för dig men då får du garanterat inte ngt Examensbevis och... Läs hela svaret -
Hur många timmar måste man ha praktik?
Hej jag har praktik på ett äldreboende. Jag har en diagnos som heter ADD och då har jag lite svårare för vissa saker som med hur lång arbetsdag jag klarar av. Jag har praktik i 8h varje dag efter varandra. Har pratat med handledare och lärare men ingen har gjort något åt det. Vad ska jag göra?
Hej! Jag ringde till Skolverket och ställde en generell fråga om praktik på ett yrkesprogram för elever som har pga de har en diagnos svårigheter med att klara 8 timmars dag på sin... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga