Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32189 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'ersättningsmöjlighet' (3 st.)
-
Vad motsvarar naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b?
Hej! Jag funderar på en utbildning där antagningskraven är bl.a naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b, vad exakt innebär detta? Jag har sen innan naturkunskap 1a1, vad behöver jag komplettera med för att kunna bli antagen? Samhällskunskap har jag...
Hej Madeleine,samhällskunskap 1b = 1a1 och 1a2, så om du har godkända betyg i både samhällsk.1a1 och 1a2, då har du exakt samma som samhällsk.1b.Ang.... Läs hela svaret -
Ersättningsmöjligheter för PRAO?
Hejsan, min fråga gäller PRAO på grundskolan. Jag upplever det svårt att hitta PRAO-platserna. Många elever vill ha ganska mycket hjälp. De har ibland ganska stora krav på att det ska vara en specifik PRAO-plats, exempelvis på...
Hej Anders! Det är absolut sant att det kan vara svårt att hitta PRAO platserna. Och det blev ännu svårare med de nya kraven från Arbetsmiljöverket om att göra... Läs hela svaret -
Kan en kombination av kurser ersätta Naturkunskap B?
Jag har läst Omvårdnadsprogrammet mellan 2010-2013 och gick ut med minst G i alla ämnen. Jag vill läsa Ämneslärarprogrammet inrikting Idrott och hälsa, Matematik. Där man behöver grundläggande behörighet samt Engelska B, Idrott och hälsa A, Matematik D, Naturkunskap B, Samhällskunskap A...
Hej Linnéa! Det finns flera olika ersättningsmöjligheter för Naturkunskap B /eller 2/ och bland dem även Omvårdnadsprogrammet (Gy2000) med kurserna Medicinsk grundkurs... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga