Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32095 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'träna på att övervinna hinder' (3 st.)
-
Fristående kurser eller program?
Hej! Jag läser just nu personalvetarprogrammet och trivs med programmet men inte med kurskamraterna eller den nya staden jag flyttat till. Jag har precis läst klart min första kurs. Jag funderar på att hoppa av och istället söka fristående kurser till en...
Det är ofta lättare för arbetsgivare att snabbt få en uppfattning om din kompetens om du kan säga "Jag har examen från personalvetarprogrammet" än att titta på en lång lista med... Läs hela svaret -
Byta gymnasie men inte program?
Hej! Jag byte gymnasium för ungefär en månad sedan och går nu på Thorens business school på det naturvetenskapliga programmet. Jag är nöjd med programmet och tycker att skolan överlag är bra. Det ända är att jag inte hittat...
Gymnasiestudier är tänkta även som förberedelse inför livet efter gymnasiet. När du kommer in på eftergymnasial utbildning eller får jobb, är det mycket möjligt att du inte... Läs hela svaret -
hur ska jag få byta klass?
Hej! Vi började 6:an för typ tre månader sedan. Det började med att vi första dagen efter sommarlovet kom till skolan och fick höra av lärarna att vi kommer att splittas alltså bytas till nya klasser. Det här är inte första gången...
Mycket tråkig situation :( Vad säger dina vårdnadshavare? Kan du få stöd hemifrån? Du kan se efter en annan grundskola att byta till. Ett annat förslag är att du pratar med... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga