Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'gå om en årskurs' (2 st.)
-
Är det rätt att börja åk 9 ?
Har en son som går på en resursskola. Han har nu slutat åk 8 och har F i 7 ämnen varav 2 är svenska och engelska. Hur kan det bli optimalt för honom nästa läsår med tanke på att han på sikt bör gå i ett gymnasium ? Skolan...
Hej Maria,jag föreslår att ni träffas: vårdnadshavare, rektor, kurator, SYV och skolsköterska + din sons klasslärare/mentor + kanske någon eller några andra lärare som känner... Läs hela svaret -
Kan man slippa gå om en årskurs?
Om man efter årskurs 1 åker som utbytesstudent som utbytesstudent till Frankrike i ett år och följer deras läroplan kan man på något sätt göra så att man kan komma tillbaka till sin gamla klass när man kommer tillbaka? Är det möjligt att ta igen ett helt år under sommaren är kan man läsa årskurs...
Hej Louise! Svar på din fråga är "i princip - nej", tyvärr. Jag känner inte tiII att någon elev lyckades göra så som du önskar. Anledningar till det är flera: det är... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga