Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31912 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'gymnasieförordningen' (2 st.)
-
Varför får jag inte byta fråb sve till sva?
Jag går åk 3 på gymnasiet och jag har funderat om att byta till sva sedan åk 1 men tog aldrig tag i saken. Jag har läst lite på olika hemsidor och skolverket och det står att personer som inte har svenska som modersmål har rätten till att...
Hej Fattamah,svar på din fråga kan bero på vilket gymnasieprogram du läser.Svenska som andraspråk i gymnasieskolan regleras i 4 kap 11 §... Läs hela svaret -
Ingen yrkesexamen för att man ej har praktikplats?
Hej, jag går i el och energiprogrammet i praktiska nacka årskurs 3 och jag är godkänt i alla mina gg-ämnen och inriktnings ämnen från ettan och tvåan. Just nu har jag totalt 1800 poäng från ettan och tvåan, vi ska nu läsa in 7 ämnen som är 700 poäng. Jag behöver få 2250 poäng för att få...
Hej Mohammed, tråkigt att det är så svårt att få en praktikplats. Tips: tänk på att utöka sökområde - till att pendla längre bort till din... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga