Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'meritvärde vid sen anmälan' (3 st.)
-
Meritvärde vid sen anmälan?
Hej! Jag har läst att man får ett speciellt meritvärde när man gör en sen anmälan, hur räknas det meritvärdet ut?
Hej Ellen,Om SA - Sen anmälan - var god läs på antagning.se/sv/fragor-och-kontakt/#humany-antagningen=/921/vad-innebaer-urvalsgruppen-sen-anmaelan Det är Antagning.se som hanterar antagning till... Läs hela svaret -
byta från natur till ekonomi efter årskurs 1?
hejsan undrar om man kan byta från natur till ekonomi efter att ha gått klart 1an i natur, kan man byta till ekonomi utan att behöva gå om årskurs 1 ?
Hej, du får gärna jämföra programplaner för NA och för EK.Programplan för NA finns härochprogramplan för EK - här. Om rektor fattar beslut om Individuellt... Läs hela svaret -
Får jag merit om jag gör matte 5c i komvux?
Jag undrar..ifall jag får F till betyg i matte 5c, kmr jag få merit poäng om jag gör kursen i komvux efter gymnasiet? Merit poäng beror inte på betyget, eller?
Hej Nadia,På nivå 4 och 5 i matte finns endast en kurs, alltså det är Matematik 5 som din fråga handlar om (och inte 5c). Meritpoäng får du för Godkänt betyg (E... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga