Katarina

    Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.

    Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).

    Frågor och svar taggade med 'hej' (3 st.)

    • Klaus

      Chanserna till att bli antagen?

      Hej, jag sökte till kursen Spanska grundkurs och skulle söka med mitt BII resultat som är 17.43. Jag blev reserv 1. Jag läste att: Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 1 (BII) Min fråga är: hur stor chans har jag att komma in? Betyder det att om den personen...

      Julia: : Hej Klaus,reserv nr.1 har stora chanser att bli antagen, men det finns inga garantier. vi håller tummarna!Om du vill ha en detaljerad förklaring om hur antagningsprocessen går till, vänd dig till de som... Läs hela svaret
    • Alex

      Antagningsbesked urval 1?

      idag fick jag veta att jag står som reserv 14 till ett lärarutbildningsprogram som kräver tidigare studier inom ämnet (företagsekonomi). Jag blev negativ förvånat då jag har högsta meritvärde (165 av 165). i antagningsbesked står det...

      Anna: : Hej Alex,kontakta gärna Antagning.se - du kan t.ex ringa dem på vardagar kl.9-16 på tel.nr 0771-550 720.vänligenANNA
    • Maja

      Kan man inte få meritpoäng av studier efter gymnasiet?

      Hej! Jag läste precis mitt antagningsbesked på antagning.se och ser att jag i urvalsgrupp BI har meritvärdet 19.69 och i urvalsgrupp BII 19.70 och jag förstår inte hur detta kan stämma. Jag har läst Engelska 7 på distans via hermods där jag fick...

      Anna: : Hej, max i meritpoäng är 2,5.man får meritpoäng för kurserna fick betyg i efter gymnasiet ja / men då prövas man med det högre meritvärde i BII, kompletteringsgruppen . 

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga