Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32196 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'extra svenska' (3 st.)
-
Under vilka omständigheter kan en lärare neka ett språkbyte?
Som titeln säger, jag går nu i 9:an och vill byta ifrån spanska till sv / eng eftersom jag för det första inte finner något intresse i moderna språk och ”hänger inte med”. Men min lärare påstår att hen tänker neka...
Hej Isakom du skulle få godkänt betyg (E) i spanska in i ditt slutbetyg från grundskolan, får du + 10 extra betygspoäng, som höjer dina chanser i konkurrensen om... Läs hela svaret -
Kommer man läggas till i BII?
Hej! Jag undrar om man läser en kurs på komvux som man inte läst tidigare på sitt gymnasieprogram, kommer man läggas till i BII då eller kommer det betyget bara läggas till i BI?
Hej Sebastian;om du har Examensbevis - då kommer en ny kurser, som inte ingår i ditt exam.bevis påverka till meritvärde och vilken grupp du prövas i (när du söker till högskola) endast... Läs hela svaret -
Hur kommer det sig att universitet kräver 20 BI men endast 18 BII?
Hej. Jag tog en titt på olika utbildningar och såg följande: Tekniskt-naturvetenskapligt basår med reserverad plats på ett civilingenjörsprogram: Intagningskrav: BI 20.2 / BII 18.18 Vad menas med detta? Om jag har fattat rätt så är det enklare...
Hej Dany,"BI 20.2 / BII 18.18" är inte "intagningskrav" utan de antagningsgränserna som just då uppstod på just den utbildningen...Nästa gång kan det blir... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga