Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32117 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'äldre på arbetsmarknaden' (3 st.)
-
Svårigheter för äldre sökande på arbetsmarknaden i Covidtiden?
Hej, jag jobbar inte (i min tjänst som SYV) med vuxna arbetssökande, men pga jag är utbildad studievägledare får jag ofta frågor från vänner och bekanta om att hjälpa ngn arbetssökande. Nu fick jag en fråga om en kvinna cirka 56-57...
Hejsan,tufft. Jag håller med dig om att det är inte lätt - om situationen ser ut som du beskriver den: äldre person, utan körkort, med hög hyra och med erfarenhet... Läs hela svaret -
Har en deltagare som har svårt att få jobb?
Hej! jag är själv SYV men vill samråda med er. Jag har kontakt med en "äldre" arbetssökende 55+ som har hög utbildning från utlandet inom Ekologi/Miljö och har jobbar i Sverige i några år, men idag är arbetslös och har svårt att få ett nytt jobb. Hen söker jobb mycket aktivt och går också på...
Hej kollegan min! :) Vi vill givetvis gärna hjälpa till men har rätt så begränsade möjligheter. Det stämmer att det kan ibland för vissa personer bli mycket svårt, av... Läs hela svaret -
modersmål och läsa till ämneslärare?
jag har spanska som modersmål. Vill välja program, vill gärna bli lärare i spanska på högstadiet.. Jag undrar vilka vägar finns det för det? bara ämneslärarprogram? eller jag har funderat länge på att ansöka att läsa...
Hej Maria,på högstadiet är lärare oftast behöriga att undervisa i 3 ämnen. Om du kommer ha endast spanska som ditt undervisningsämne, blir det kanske omöjligt för dig att... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga