Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32083 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'kombination av undervisningsämnen' (3 st.)
-
Hur blir jag lärare i teknik på gymnasiet?
Hej! Jag läser min första terminen på ämneslärarprogrammet inriktning mot gymnasieskolan. Har inte valt mitt andra ämne än, och är fortfarande osäker på vilket jag ska välja. Jag har dock 35hp sedan tidigare inom teknik, och skulle...
Hej Linnéa,i grunden för lärarlegitimation ligger LÄRAREXAMEN. sedan går det att utöka lärarlegitimationen med flera undervisningsämnen.Du kan alltså först bli... Läs hela svaret -
Finns kriminologi utbildningen i Göteborg?
Hej! Jag undrar om kriminologi utbildningen finns i Göteborg? Jag har hittat olika på många sidor?
Hej Elma, utbildningsutbud förändras. Om du är 17 år idag, kommer du troligtvis kunna söka till högskola/universitet till hösten 2021 eller ännu senare och vi vet idag... Läs hela svaret -
Bästa kombinationen för samhällslärare?
Hej! Jag läser påbyggnadsprogrammet till lärare och kommer bli behörig i ämnet samhällskunskap för gymnasiet. Men för att bli anställningsbar bör jag troligtvis läsa in ytterligare ett ämne - vilken kombination rekommenderar du?
Hej Ulrika,det kan vara smart att välja ett ämne som är obligatoriskt att läsa på alla gymnasieprogram, som t.ex svenska, engelska, matematik, samhällskunskap, religionskunskap,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga