Yus
    vad är skillnaden mellan slutbetyg och gymnasieexamen ifrån komvux?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Yus,
    För att bli behörig till högskola - är det ingen skillnad. Det är friare kurssammansättning i ett slutbetyg. Det krävs också färre poäng till ett slutbetyg. Så, om du har möjlighet att läsa mot ett slutbetyg, så är det fördelaktigt för dig.
    Standard nu är EXAMENSBEVIS.
    Men om man har Slutbetyg har man ju inga nackdelar, om man söker till högskola (eller för övrigt...).
    Dock är det inte alla som har rätt att läsa mot ett Slutbetyg.
    Endast personer som har kurser i det gamla systemet som är betygsatta i skapa IG-G-VG-MVG och om de kurser inte kan omvandlas ELLER om omvandlingen medför nackdel för personen, som rektor på komvux får fatta beslut att bevilja ett Undantag och låta personen läsa mot ett Slutbetyg.
    Har du möjlighet att få ett sådant Undantag och läsa mot ett Slutbetyg, rekommenderar jag att du tar den chansen.