Sara

    Hej! Ja undrar vad skillnaden mellan universitet och högskola är. Menar inte yrkeshögskola utan tex högskolan i Borås, Chalmers högskola, högskolan i skövde Osv. Vi tar tex ekonomprogramet som finns på både Stockholms universitet och högskolan i Borås. Är programmet/utbildningen då ”lättare” i högskola än uni? Är det ett annat upplägg jämfört med uni eller är det samma sak? Är högskolan frf uni då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!
    Skillnaden mellan ett universitet och en högskola (i Sverige) är att bara den universitet får utfärda examen på forskarnivå. Men genom att samarbeta på olika sätt kan även många högskolor göra det idag. I praktiken är det ingen skillnad att studera på en svensk högskola eller universitet för de allra flesta studenter.

    Studie- och yrkesvägledare