Mattias
    Hej!
    Vad är skillnaden mellan teknikprogrammet iriktning:info-mediateknik och teknikprogrammet Inriktning:info-mediateknik profil interaktiv design?

    Jag vill bli it- tekniker, som jag har förstått så är det en del av ingenjör inom it eller hur? Det jag undrar är hur man pluggar vidare sedan efter gymnasiet till civilingenjör och blir it-tekniker eller byggingenjör eller annat inom civilingenjörutbildningen och att it-tekniker är en del av civilingenjör inom it?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det finns många namn på de som jobbar inom databranschen att det kan vara svårt att skilja dom åt. Rent utbildningsmässigt så är det många som går Teknikprogrammet för att sedan gå vidare till en längre Civilingenjörsutbildning på en teknisk högskola. En del går vidare inom Yrkeshögskolan som har mer praktiska kortare IT-utbildningar. Båda kan nog på något sätt kalla sig IT-tekniker efteråt.

    Byggingenjörsutbildningar finns både inom Yrkeshögskolan och dom tekniska högskolorna. Här får du lite länkar där du kan jämföra dessa olika utbildningar:

    http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor

    http://www.kth.se/utbildning/program/hogskoleingenjor

    https://www.yrkeshogskolan.se/Utbildningar/Sok/?q=&area=6&type=&pace=&lang=&org=

    https://www.yrkeshogskolan.se/Utbildningar/Sok/?q=&area=8&type=&pace=&lang=&org=

    /Lena, Syv
    Hejsan, det är ingen skillnad på inriktningarna - dom måste vara samma. Det som är skillnad är att den skola som har profil interaktiv design förmodligen har lagt valbara programfördjupningskurser som ett tillägg som eleverna får läsa. Den skola som bara har inriktningen info och media - där får elever välja programfördjupningskurser själva. Det är min gissning eftersom det är så skolor profilerar sig - via programfördjupningskurser. /Lena, Syv
    • : Hej! Men vad är skillnaden mellan teknikprogrammet iriktning:info-mediateknik och teknikprogrammet Inriktning:info-mediateknik profil interaktiv design?