Wilma

    Hej! Jag ska plugga till hösten och velar mellan om jag vill bli förskollärare eller grundskollärare F-3. Vad skulle ni rent spontant säga att jag ska tänka på vid valet? Jag förstår att det är svårt för er att svara på, men skulle verkligen behöva någons åsikt utifrån. Tack på förhand! Mvh Wilma

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Wilma, du har rätt i att det är mycket svårt att ge råd när du står i valet och kvalet mellan de 2 rätt så "liknande" yrken: Förskollärare och Lärare F-3. :) Om de två yrken och om många andra yrken kan du bl.a läsa på www.framtid.se (en sajt om över 2.ooo yrken).
    Jag vill påtala följande:
    - utbildningslängd är inte samma; Grundlärarprogrammet - förskoleklass och åk 1-3 går på 4 år och Förskollärarutbildningen - på 3,5 år, alltså en termin kortare; på en termin lånar man (om man tar studiemedels lånedel också) en del pengar + räkna med förlorad arbetsinkomst under det halvåret (som förskollärare kommer man ut i jobb tidigare och börjar tjäna pengar tidigare);
    - förskoleklass och grundskola är obligatoriska skolformer och alla barn måste gå de utbildningar men förskola är frivillig skolform så att inte alla barn behöver gå i förskola. Föräldrarna kan ordna barnomsorg på annat sätt, så det är kanske lite säkrare jobbmöjlighet som F-3 lärare än som förskollärare (skulle många familjer ordna barnomsorgen på annat sätt än förskola, skulle det bli färre jobb för förskollärare...). Hur stor är den risken kan jag inte sia om... som det är nu så är det stor brist på förskollärare, men hur det blir om 4 år när du ska söka jobb - är svårt att säga.