Kruthika
    Hej!

    1. Vad är antagningskraven för skolledare- utbildning på universitetet?
    2. Hur är prognosen. Hade svårt att hitta information kring det.
    3. Har ämneskombinationen svenska, engelska och biologi samma förutsättningar för jobbgaranti: heltidstjänst på samma skola, som för svenska, engelska och matematik?

    Mvh Kruthika.M :D

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, utbildning till skolledare är en påbyggnadsutbildning. Först måste man ha följande Behörighet: Examen om 180 högskolepoäng innefattande ett examensarbete om 15 högskolepoäng. Svenska 2 eller Svenska som andra språk 2 är Särskild behörighet. Oftast utbildar man sig till lärare först. Sedan går påbyggnadsutbildningar i ledarskap. En lärare kan söka & få en rektorstjänst även utan någon påbyggnadsutbildning.
    Det finns många annonser om rektorstjänster i platsbanken, det är ett tufft jobb då man ansvarar för allt som händer på skolan och får inte övertidsersättning.
    Ang.bli behörig i biologi, tror jag, det är sämre förutsättningar för att få jobb, jämfört med matte.
    Ha det bäst! Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej,
    jag tänkte komplettera ett svar, som du tidigare fått från oss:
    det finns inte ngt "jobbgaranti" efter lärarutbildningen.

    Om man är behörig att undervisa i flera ämnen, har man bättre förutsättningar att få en heltidstjänst på en och samma skola. Men att bli behörig i flera ämnen tar längre tid. Du hinner låna mer pengar från CSN /lånedel av Studiemedel/. Även om man inte tar lån, utan bara bidragsdel av Studiemedel, så förlorar man inkomst på grund av att man inte arbetar, utan studerar (man talar då om "förlorad arbetsinkomst").

    Om du utbildar dig till lärare men inte får lärarjobb direkt, finns det flera möjligheter: till ex. söka jobb som Utredare på en Statlig Myndighet /Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten eller hos Polisen/. Det brukar krävas en "högskoleutbildning på minst 3 år" och det kommer du att ha om du går en lärarutbildning, oavsett ämneskombination.

    Hälsningar
    Mikael SYV