Hanna

    Hej! Jag går 2 året på det naturvetenskapliga programmet och har inte klarat av matte 3c kursen. Jag har anmält mig till en prövning. Dock så har jag inte pluggat och hinner inte göra det heller, borde jag skippa eller skriva den iallafall? Hur många gånger får man möjlighet till att skriva prövning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    du uppger inte i din fråga om det är inriktning Naturvetenskap du läser på NA /för att på den inriktningen är även kursen Matematik 4 obligatorisk/; om du läser inriktning "natur och samhälle" behöver du inte läsa högre matte än just 3c och du kan i så fall hinna göra prövning i den kursen senare - kanske t o m så sent som i slutet av årskurs 3. Men tidpunkt för prövningen är det din gymnasieskola som bestämmer, inte du.
    Det är också stor skillnad om du är sjuk och anmäld som sjuk på skolan den dagen som prövningen genomförs; i så fall borde du få ännu en chans att göra prövning, men om du bara struntar i att komma skriva prövning, så kanske du inte får ännu en chans. Det är nämligen rätt så vag beskrivning om elevens rättigheter i detta fallet: "Eleven har rätt att göra prövning i en kurs i vilken hen fick F på gymnasiet innan hen slutar på gymnasiet, men det är skolan som bestämmer tidpunkt för prövningen". Det kan tolkas på många olika sätt. Tolkningsföreträde är det din rektor som har.
    Om du inte har pluggat, varför skulle du nu få högre betyg än innan? Varifrån kan man förvänta kunskaperna?
    Men... Om du var rätt nära godkänt betyg i slutet av kursen, så kanske du klarar E på prövningen, men inte annars.
    Det finns all anledning att plugga inför prövningen och satsa på högre betyg än E.
    Prata med personal på din skola är mitt råd.

    • :

      Jag går natur med inriktingen natur och min prövning är imorgon. Jag var en poäng ifrån E på kursprovet. Just nu läser jag även matte 4c parallellt. Borde jag ge mig och satsa på ett E i matte 3 eller göra prövningen någon annan gång kanske?

    • Julia : Jag är inte säker på att du får ett annat datum för prövningen; du fick ju datum imorgon och om du ej har mycket bra anledning att utebli (och med bra anledning menar jag att du är sjuk och anmäler dig sjukskriven), så kan din skola säga att du har förbrukat din rätt till prövning (du fick ju möjlighet och inte tog den). Om du var en poäng ifrån godkänt betyg, har du god chans att få E, tror jag.