Jheremy

    Hej! Här kommer en ganska lång fråga men jag måste få med alla detaljer för att få sagt allt. Nu läser jag Fysik 1a (distans, 15 veckor) men jag planerar att avbryta kursen av personliga skäl. Min avsikt är att kursa den igen (Fysik 1a nu på klassrum, 10 veckor) precis nästa termin som börjar i Februari. Jag har gjort ansökan i god tid vid komvux sidan men det står i status: läst/läser kursen (alltså, ej prioriterad). Beror det på att jag har inte avregistrerad av den nuvarande kursen än? Frågan är då: vad skulle hända om jag avregistrerar av nuvarande Fysik kursen?... skulle status ändras till "prioriterad" på den nya ansökan av kursen?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jheremy,
    komvux i olika kommuner gör på lite olika sätt. Det som är gemensamt för komvux i alla kommuner är att de måste prioritera ge plats på kurser till sökande som är "i störst behov av utbildning". Men det finns även andra kriterier, t.ex får inte komvux ge plats till sökande som saknar förutsättningar att uppnå godkänt betyg i den kursen de söker till. Du fick ju plats på kursen men om jag förstår dig rätt kommer du inte kunna uppnå godkänt betyg i kursen. Om du avbryter/avregistrerar dig från kursen, kommer komvux titta på vilken är orsaken till att du ej genomförde hela kursen. Det är inte ovanligt att komvux "spärrar" så att plats på samma kurs kan erbjudas under t.ex ett år framöver.
    Varje utbildningsplats kostar pengar. Du betalar inte för undervisning men lärare vill ha lön och administration kring utbildning kostar också. När komvux gav dig plats på kursen togs pengarna från komvux-budget. Komvux har begränsade resurser. Att ännu en gång erbjuda plats för samma person på samma kurs kan ses som "förlust-affär"; på vilket sätt kan du motivera att du nästa gång kommer klara samma kurs vilken du ej klarade förut? Om du kan stanna kvar i din nuvarande kurs-upplägg och försöka genomföra hela kursen och få godkänt betyg, skulle det, enligt min erfarenhet, vara bästa lösningen. Jag kan inte lova dig att du får plats på samma kursen igen; det är en fråga till komvux (hur komvux i din kommun kommer bedöma om du har eller saknar förutsättningar att klara av få godkänt betyg).
    Jag förstår att det är inte samma sak att läsa på distans respektive få klassrumsundervisning, men eftersom det handlar om samma kurs (med samma innehåll) så kan komvux bedöma att du (i alla fall just nu) saknar förutsättningar att klara kursen och få godkänt betyg i slutet av den kursen.
    Du gör som du tycker passar dig. FRåGA SYV gör inte antagning till utbildningar. Du kan chansa på att hoppa av kursen nu och hålla tummarna för att du blir antagen till start tidigt på våren, men det är inget jag kan lova dig. Har du mycket bra förklaring till varför du inte klarar kursen nu men tror att du kommer göra det under våren, kontakta komvux och förklara hur du tänker kring det. Har du läkarintyg eller "liknande" skicka med det. Sök upp kuratorn på komvux, som kanske kan hjälpa dig få plats på kursen. Om kuratorn bedömer att din situation faller under "särskilda omständigheter" kan hen förhoppningsvis motivera för rektorn på komvux varför du ska ha plats på kursen.