Emelie
    Hej
    Har en dotter som går första året på gymnasiet, vård och omsorg.
    Hon har valt ett språk som tillval, men känner att hon inte klarar av det då hon missat 5 veckors undervisning då hon varit på praktik.
    Hon vill sluta nu mitt i terminen, syv på skolan säger att det inte går?
    Vad gäller?
    • : När du skriver "som tillval" - är det inom programmets 2500 poäng eller utanför? Har eleven ansökt om att få läsa Utökat program och fått det beviljat av rektorn? Det är 2 helt olika situationer - om eleven läser en U-kurs, utökat eller inte.
    • : Språk är utanför programmet.
    • Julia :

      Om en elev läser på mer än heltid, en U-kurs ("utökad"), ser jag inte några hinder för att sluta med den kursen.

      Fråga gärna Varför SYV på skolan säger att det inte går.
      Det är kanske ngt. som inte vi känner till...
      Det jag känner till är att en elev ska inte behöva läsa på mer än heltid, om hen inte vill. Men jag förstår att skolpersonal inte vill ta lätt på det faktum att en elev har valt att börja läsa en kurs, men sedan ej vill fortsätta (det kan ge "fel signaler" till övriga elever, kan man tänka sig... att det är "typ, inte så noga... man kan börja och sluta... lite hur som", vilket många ggr inte stämmer att man kan utan att bli "straffad" genom att förlora studiehjälp från CSN och/eller riskera att inte uppnå kraven för examensbevis). Du eller din dotter kan visa våra svar till SYV på skolan. SYV på skolan är också välkommen att kontakta oss. Annars så är det Rektor som är ytterst ansvarig på en skola. Det borde gå att få svar direkt från rektorn, tycker jag.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    läsa på gymnasiet är, över huvudet taget, inte obligatoriskt.
    Men om man läser på gymnasiet, så brukar de flesta läsa på Heltid; detta bl.a för att de vill ha studiehjälp från CSN.
    Enligt CSN´s regler så är endast studierande på gymnasiet på Heltid, som har rätt till studiehjälp/studiebidrag. Och så får man inte ha olovlig frånvaro mer än 4 timmar/månad... då uppfyller man villkor för att ha rätt till studiehjälpen.
    ********
    En annan "aspekt" i detta är att Uppnå kraven för Examensbevis >>.
    Visserligen är Moderna språk eller Modersmål ej obligatoriskt att läsa på VO, men man måste uppnå viss "volym" - alltså vissa kurser kan vara "vilka som helst gymnasiekurser" /inom Individ.val/ och så ett visst antal poäng från listan på kurser som får läsas som Programfördjupande... men totalt måste eleven under sina 3 år på gymnasiet få betyg i minst 2500 p. och av dem minst 2250p. - godkända betyg... det finns också många andra "punkter" att uppfylla för att uppnå kraven för examensbevis.
    ***
    Det är alltså möjligt att hoppa av vilken kurs som helst och även från alla kurser /eftersom det inte är obligatoriskt i Sverige att läsa på gymnasiet/ - på så sätt har SYV på din dotters skola "fel", kan man säga... men i fall eleven idag läser "endast på heltid", ej en Extra språk-kurs, utanför programmets 2500 p. - då kommer eleven genom att hoppa av kursen mista både sitt studiebidrag från CSN och även riskerar att inte uppnå kraven för examensbevis. Se gärna Programplan /generell, inte kopplad till någon specifik gymnasieskola/ för VO. Programstruktur finns längst ner i programplanen:

    Tips!
    Ställ en direkt fråga till SYV på elevens skola: - läser eleven idag "endast på heltid"? och - i fall eleven hoppar av kursen, kommer skolan erbjuda läsa övriga kurser i den omfattningen att eleven ska ha möjlighet att uppnå kraven för examensbevis?
    Och utifrån syv-ens svar kan ni sedan agera.

    Vänligen
    ANNA