Lima
    Hej,
    Det är så att jag tog studenten förra året 2014. Läste samhällskunskap . Jag har för övrigt bra betyg i alla ämnen förutom matten. Jag klarade inte den i åk1 och ersatte den med Rätten och samhället i åk 2. Edterspm jag har stora svårigheter vad gäller matte så läste jag inget mer sen åk1 och skolan sa ingenting. Men eftersom jag saknar matte 1b saknar jag alltså gymnasie betyg. För närvarande försöker jag att läsa klart den på konvux men det går inte så bra... Jag vill så hemskt gärna läsa vidare men känner mig helt fastklistrad i det här eländet :((
    Men jag har nu en fråga, är det sant att man måste ta ut sitt gymnasiebetyg innan 30 juni 2015 annars tas 50% av kurser man har läst på gymnasiet bort från betyget och man måste läsa om på nytt?? Får panik när jag läste det nånstans. Tacksam för svar!
    Mvh Lima

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Lima!

    Det är helt lugnt för din del. Du läste mot Gymnasieexamen och ditt mål var och är att få Examensbevis (och inte Slutbetyg). I det "gamla Slutbetyget" var kurserna betygsatta med IG, G, VG och MVG. Dina kurser är betygsatta med E, D, C, B och A. Det är två olika system och du behöver inte alls tänka på sista juni i år för att efter 1 juli 2015 får man endast läsa mot just Gymnasieexamen (och inte ett Slutbetyg) men du har ju gjort det från första början, så för din del är det ingen ändring.

    Jag har två förslag som du kan se om du kan testa:
    - fråga på Komvux (t.ex. prata med din mattelärare och SYV) i fall du kan försöka få betyg i Matte 1a (och inte 1b); normalt sett läses Matte 1a enbart på yrkesprogram på gymnasiet. Några kommuner erbjuder Matte 1a att läsa på Komvux. Det kan vara lättare för dig att få ett godkänt betyg i Matte1a och du kan ha det betyget i stället för 1b i din gymnasieexamen;

    - se på www.yhguiden.se om du hittar någon intressant yrkeshögskoleutbildning att söka. Till yrkeshögskola kan man komma in även som obehörig. YH har stora möjlighet till att göra undantag. Många YH har sista ansökn.dag 1 maj, så gå in där på sidan och se om du kan tänka dig läsa ngt. inom yrkeshögskola. Du kan söka många olika YH samtidigt och få plats på flera samtidigt också.

    Jag antar att du redan känner till www.mattecentrum.se med deras Räknestugor och alla kurser, upplagda för självstudier - gratis är det, så man behöver inte tänka: har jag råd? Alla har råd att få hjälp på www.mattecentrum.se

    Önskar dig allt väl och stort lycka till med dina studier!
    ANNA
    • : Hej Anna!
    • Anna : Hej Lima! jag hoppas att du är nöjd med vårt svar. Undrar du något mer, är det bättre du ställer en helt ny fråga i så fall: vi ser de nya frågorna först och du får svar snabbare och så blir det lätt väldigt många kommentarer - så till slut förstår man inte vad som redan är besvarat. :)