Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Håkan,

    Till civilingenjör krävs det Matematik 4, därför är det Högre kurser än matte 4, dvs matte 5 och matte specialisering som ger meritpoäng.
    Inom Engelska är det Engelska 6 och 7 - eller om du har Engelska B i ditt slutbetyg, har du det?

    Info om Meritpoäng för personer med ett SLUTBETYG från 2010 eller senare finner du på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang-slutbetyg-gy-2010-framat/

    Mina råd:
    1. börja med att se om du redan har meritpoäng och i så fall hur många; 2,5 är Max i merit för alla.
    2. även om du redan har max i merit, är det inte en nackdel att läsa mer engelska och mer matematik; men att göra prövningar i kurser som ändå inte kommer ge dig meritpoäng, kanske är onödigt.
    3. var beredd på att du inte hittar var du kan anmäla dig till prövningar innan hösten.
    4. om det verkar krångligt /vilket det också är.../ boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; ta med dina betyg och diskutera hur du kan höja ditt meritvärde.
    5. om du har anmält dig till högskoleprovet - gör HP.
    6. sök till många olika alternativ - många olika utbildningar, men givetvis inte några utbildningar som du aldrig kan tänka dig att börja läsa!
    7. om du inte kommer in till hösten, missa inte anmälningsperiod till Högskoleprovet och gör HP under hösten 2018 och samtidigt fundera på de olika alternativ hur du skulle kunna höja ditt meritvärde.
    8. kika även på utbildningar inom andra skolformer - ex. inom yrkeshögskola; kika på några yh.utbildningar som kanske kan bli av intresse för dig:

    https://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-lund/kommersiell-droenaroperatoer
    https://www.yhguiden.se/utbildning/handelsakademin/anlaggningsprojektor-med-bim-kompetens

    • : Min tanke var att göra prövning i matte 5 och matte 7 (jag har inte matt 6)
    • Anna : Första frågan måste bli om du kanske redan har max i merit... och då kan du inte få fler meritpoäng.
    • : menade "matte 5 och engelska 7( har ej engelska 6)"
    • Anna : Du har alltså inte betyg i Engelska B?
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Håkan,
    för dig som har slutbetyg från 2013, dvs efter år 2010 - står det som gäller på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/

    max i merit är 2,5 - och ingen kan få mer än 2,5 i merit;
    det är bra att börja med att undersöka hur många meritpoäng man redan nu har.
    Ang. prövningar - det blir tyvärr allt svårare att hitta var man kan göra prövningar.
    Om du tänkte att komplettera din ansökan till höstterminen 2018 med betyg du får från prövningar, då kan det vara för sent att försöka anmäla sig nu. Det kan vi inte veta säkert då varje kommun och varje prövningsställe bestämmer själva, men vi får "signaler" om att det på många ställen vad senast i mitten på januari som man skulle anmäla sig (som senast) och att det absolut sista prövningstillfälle under våren kanske redan har varit. På en ort var det t.ex 27 februari som var sista dag för att göra prövning och anmäla skullt man flera veckor innan dess.
    Detta skriver för att förklara att i fall du känner att du vill göra prövningar som kan ge dig meritpoäng, så är det tyvärr inte alls säkert att den faktiska möjligheten kommer att finnas. :(

    Om det är så att du inom engelska har betyg i Engelska A, då är mitt råd att du ansöker på komvux om att läsa Engelska 6 och sedan Engelska 7.
    Engelska A motsvarar den nya kursen Engelska 5.
    Det är svårt att få godkända betyg i kurser som man inte har läst. Givetvis kan man försöka förbereda sig genom prövningar.
    Men det är svårt att hitta var man kan göra prövningar.
    Det är många ggr lättare att komma in på komvux och läsa kurser, ex. på distans eller på "flex".
    På heltid läser man engelska 6 på fem veckor; och sedan engelska 7 också den kursen på fem veckor. Sammanlagt är det 10 veckors studier på heltid.
    *******
    Matematik 5 är en lika stor kurs som engelska 6 och 7, dvs en 100p.kurs. Matematik 5 läser man på heltid i fem veckor.
    De 3 kurser som du skulle behöva få betyg i går på heltidsstudier i 15 veckor.
    Om du inte läst de kurserna, är det svårt att förbereda sig alldeles på egen hand och sedan få godkända betyg.
    Tyvärr kan det bli så att du inte ens hittar var du kan anmäla dig till prövningar.
    Prövningsavgift är på 500 kr/prövning. Man får inte pengarna tillbaka om man får F betyg på prövningen.

    Börja kanske med att se om du har i ditt Slutbetyg godkänt betyg i någon av följande kurser:

    Områdeskurser

    Biologi B
    Biologi breddning
    CAD-teknik A
    Datorkommunikation
    Fordonsvård och service
    Fysik breddning
    Hus- och anläggningsbyggnad
    Kemi breddning
    Konstruktion A
    Kvalitetsteknik
    Medicinsk elektronik
    Programmering B
    Svenska C – muntlig och skriftlig kommunikation
    Teknikutveckling och företagande
    Virtuella miljöer

    en fjärdedels (0,25) meritpoäng
    en halv (0,5) meritpoäng
    en fjärdedels (0,25) meritpoäng
    en halv (0,5) meritpoäng
    en fjärdedels (0,25) meritpoäng
    en halv (0,5) meritpoäng
    en fjärdedels (0,25) meritpoäng
    en halv (0,5) meritpoäng
    en halv (0,5) meritpoäng.

    De kurser som nämns ovan är OMRÅDESBEHÖRIGHETSKURSER för dig som söker till Civilingenjörsprogrammen. Om du redan uppnår 2,5 i merit - då kan du inte få fler meritpoäng.

    Börja kanske med att se om du har i ditt Slutbetyg godkänt betyg i någon av följande kurser:

    Områdeskurser

    Biologi B
    Biologi breddning
    CAD-teknik A
    Datorkommunikation
    Fordonsvård och service
    Fysik breddning
    Hus- och anläggningsbyggnad
    Kemi breddning
    Konstruktion A
    Kvalitetsteknik
    Medicinsk elektronik
    Programmering B
    Svenska C – muntlig och skriftlig kommunikation
    Teknikutveckling och företagande
    Virtuella miljöer

    en fjärdedels (0,25) meritpoäng
    en halv (0,5) meritpoäng
    en fjärdedels (0,25) meritpoäng
    en halv (0,5) meritpoäng
    en fjärdedels (0,25) meritpoäng
    en halv (0,5) meritpoäng
    en fjärdedels (0,25) meritpoäng
    en halv (0,5) meritpoäng
    en halv (0,5) meritpoäng.

    De kurser som nämns ovan är OMRÅDESBEHÖRIGHETSKURSER för dig som söker till Civilingenjörsprogrammen. Om du redan uppnår 2,5 i merit - då kan du inte få fler meritpoäng.