Anneli
    Hej,
    Min son har nyss fått ett intyg om att han har dyslexi.
    Han har nu fått erbjudande om att välja bort B-språket (tyskan) och istället delta i Språkverkstad på skolan. Han har nu precis börjat i årskurs 8 och vi vill nu veta hur ett sådant val påverkar betygen och ansökan till gymnasiet.

    Som vi har förstått det så kommer han alltså i så fall att ha ett ämne mindre vilket väl slår på slutbetyget när han ansöker till gymnasiet?
    Hur funkar det och vad kan bli konsekvensen av att han väljer bort B-språket?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Annelie, om din son väljer bort tyskan, får han inte möjlighet att få extra poäng ( mellan 10 och 20) men om han inte blir godkänd i svenska eller engelska /eller matte/ så blir han inte behörig till gymnasiets nationella program, utan bara till introduktionsprogrammen som Preparandutbildning eller individuellt alternativ samt yrkesintroduktion. Det är jätteviktigt att få minst godkänt i svenska, engelska, matte samt minst fem andra ämnen. Ang.poäng så kan man kompensera "förlust av tyska poäng" med högre betyg i andra ämnen. Hälsning Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Annelie, jag vill komplettera och förtydliga ett svar som du tidigare idag fick från min kollega.

    Om det finns även en liten risk att en elev inte kommer att bli godkänd i svenska /alternativt svenska som andra språk/, engelska eller matematik, försöker skolorna ge råd i att "skippa extra ämnen" och koncentrera sig på kärnämnena. Oftast är det ett klokt beslut.
    Man måste ju ändå kämpa för betyg i svenska och engelska /de ämnena kan man inte välja bort/ och då hoppas man uppnå högre betyg än E (och med det kompensera för att man valde bort ett extra språk). Det räcker med att höja betyg från E till D i fyra ämnen på grundskolan för att kompensera poängförlust i Tyska (som är bortvald). E i Tyska skulle ge 10 poäng, samma summa som att t.ex. höja betyg från E till C i två ämnen eller från E till A i ett ämne.
    I fall en elev har A-betyg i alla andra ämnen, men har F i svenska eller engelska, så är man inte behörig till gymnasiet och kan bara bli antagen till Introduktionsprogrammen, läs info- här
    http://www.gymnasieguiden.se/program/IM

    Om man står i valet och kvalet om huruvida en extra satsning på svenska ELLER engelska är att föredra, så "röstar" jag på att satsa på SVENSKAN. Detta för att man har mycket större valfrihet inför gymnasiet om man saknar godkänt betyg i engelska eller i matte. Om man saknar godkänt betyg i svenska eller svenska som andra språk är man bara behörig till att gå Preparand, Yrkesintroduktion eller Individuellt alternativ.
    Du kan läsa om de alternativen på länkarna
    http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/preparandutbildningen
    http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/yrkesintroduktion
    och
    http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ

    Om man har godkänt betyg i svenska, kan man även bli antagen till PRO
    http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/programinriktat-individuellt-val

    För att ge dig så fullständig info- som möjligt, måste jag även förklara att det finns, förutom förlust av de eventuella 10 till 20 extra "tyska poäng" /eventuella - därför att man får de poängen bara om man får ett godkänt betyg, eftersom betyg F=0/, även en annan nackdel i att välja bort ett Modernt språk. Den nackdelen handlar om Meritpoäng.
    Meritpoängen ger extra fördelar i konkurrensen om platser på högskoleutbildningar. Det är komplicerade regler och de finns att läsa här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Kortfattat: genom att inte få ett godkänt betyg i Tyska i å k 9, minskar din son sina chanser i att få max antal Meritpoäng (vilket gör att han troligtvis kommer att ha lägre konkurrensvärde på sina gymnasiebetyg). Meritpoängen gäller BARA när man söker till en Svensk HÖGSKOLEUTBILDNING.

    Som tur är, så finns det även andra typer av eftergymnasiala utbildningar, som t.ex Yrkeshögskoleutbildningar, se på www.yhguiden.se

    där Meritpoängen inte spelar någon roll när man konkurrerar om utbildningsplatser.

    Sammanfattning:
    jag tycker att rätt beslut (i fall risken finns att inte din son kommer att få minst betyg E i svenska, engelska och/eller matte) är att sluta med Tyska studier och koncentrera sig på att bli behörig till gymnasiets Nationella program. Här http://www.gymnasieguiden.se/program finns info- om samtliga program.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'folkhälsa' (4 st.)

    • Elefantorat

      Folkhälsa eller arbetsmiljö?

      Vill läsa en master i folkhälsa eller arbetsmiljö men har svårt att bestämma vilken av dem. Tips? För/nackdelar? Löneutveckling? 

      Milla : : Hej!Att välja mellan en master i folkhälsa och en master i arbetsmiljö kan vara en utmaning, eftersom båda är relevanta och viktiga områden som erbjuder goda karriärmöjligheter.... Läs hela svaret
    • Tina

      Vad finns det för vägar till epidemiologi som socionom?

      Hej! Jag ska nu till hösten börja plugga socionomprogrammet och snubblade just på yrket som epidemiolog, vilket verkar så kul. Har försökt kika runt lite för att se hur jag isåfall skulle bli det, då det verkar vara något man sedan vidareutbildar sig till efter sin grundutbildning. Läste att...

      Milla : : Hej Tina,se hur behörighet till masterprogrammet i folkhälsoepidemiologi på Karolinska Institutet i Stockholm, beskrivs: man måste bl.a ha "Kandidat- eller yrkesexamen om... Läs hela svaret
    • Henrik

      Kan jag jobba med näringslivsutveckling?

      Kan jag jobba som näringslivsstrateg/utvecklare med en folkhälsovetenskaplig kandidatutbildning med hållbarhet som nisch? På framtid.se framgår det att det behövs en samhällsvetenskaplig utbildning och eventuellt företagsekonomi. Behöver jag bygga på med kurser i företagsekonomi, eller...

      Anna: : Hej Henrik!Det är bra att du läste på www.framtid.se men information om yrken är väldigt ofta inte någon exakt vetenskap. Med undantag av de rätt så få yrken som... Läs hela svaret
    • Hanna

      Jobba för WHO i framtiden?

      Hej, Jag läser sista året sam sam och är intresserad av att jobba med psykosocialt främjande arbete, väldigt gärna för WHO eller någon organisation där jag kan arbeta för att främja psykisk folkhälsa nationellt och internationellt. Hur kan jag få till väga för det? Jag har kollat på...

      Anna: : Hej Hanna, Har du testat kontakta WHO >> och fråga vad för utbildning de önskar att du ska ha för att kunna få jobba för dem >>? Kika gärna på info som finns på... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga