Sökande

    Jag har just avslutat min gymnasiekompetens på komvux. Jag gick samhäll på gymnasiet och avskydde varje minut där. Jag gick sedan komvux och läste på distans och det funkade jättebra. Men nu sitter jag här med ett betyg och vet inte vad jag ska göra med det. Jag behöver ett jobb med intellektuell stimulans, helst inte lärare då jag inte tycker om barn. Jag är jättedålig på matte, jag är inte särskilt high på datorer. Jag har gått svets en kort tid men la av för att jag inte gillade det. Jag funderade på att bli journalist i min ungdom men det finns för få jobb, jag gillar kultur. Jag hade en gång i tiden en barnslig dröm om att bli röstskådespelare men man kan inte leva på det i Sverige. Jag är bra på språk men inte särskilt sällskaplig. Så... Nu har ni en utmaning, vägled mig!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Petter!
    Det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo olika yrken. Cirka 2.ooo av dem beskriver vi på www.framtid.se
    Du får gärna kika på många yrken!
    Även om du berättade om dig här i din fråga, så känner ju du dig själv mycket-mycket bättre än någon annan skulle kunnat göra (och speciellt efter en kort beskrivning som du ger). :)
    Ett tips är att du bokar tid med SYV på komvux för ett längre vägledningssamtal. Inför det samtalet kan du gott vaska fram en lista på yrken som du är intresserad av och där du även själv tror att du har en realistisk möjlighet att både uppnå kraven för att kunna få det jobbet + att du skulle kunna trivas med det sen!
    Titta t.ex på mitt yrke - SYV. Utbildning till SYV ges på syv-programmet som är en 3-årig högskoleutbildning, på heltid. En av fördelarna med det yrket är att man kan jobba på många olika ställen. Nackdelen (för dig) kan dock bli den att om du inte är sällskaplig, som du skriver, så kanske du kommer vantrivas med många kontakter med olika sortens människor?
    Du säger att du inte vill jobba med barn, och därför vill inte bli lärare. Men lärare kan jobba även med vuxna, t.ex på komvux eller på en av folkhögskolorna. Titta t.ex på yrket Folkhögskolelärare.

    Den stora frågan är om du vill försöka få jobb nu, direkt, eller om du vill läsa mer. Om du vill försöka få jobb nu, direkt, så titta gärna på Gymnasiekompetensyrken (alltså yrken där mer utbildning än gymnasiestudier, inte är ett krav).
    Du kan både söka jobb nu, direkt och samtidigt också göra ansökningar till studier i olika skolformet, t.ex både söka högskole-universitetsutbildningar och utbildningar inom yrkeshögskola. YH_utbildningar är kortare och mer praktiska, jämfört med högskoleutbildningar.

    Du skriver om att du har funderat på att bli en journalist; titta därför bl.a på utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/manusforfattare