David
    Jag har läst att man kan skriva prövningar för att höja ens gymnasiesnitt, men, vad jag förstått så gäller det mest naturvetenskapliga eller samhällsvetenskapliga kurser, jag tänkte på någon som gick kanske bygg eller fordon, om man går ut med, säg 13 i snitt, och man går NV eller samhälle, så kan man väl höja till 20, då man kan skriva prövningar i samtliga kurser som ingår ens gymnasieexamen, men kan man det om man gick fordon eller bygg? Vad jag förstått så finns det inga skolor som erbjuder prövningar i "praktiska" ämnen, så, då kan man bara höja sina betyg i de "akademiska" ämnena, dvs dem ungefär 600 poäng i engelska, svenska, historia, samhällskunskap, naturvetenskap, dylikt..vad jag har räknat så kan man bara höja sitt snitt från 13 till typ 15, känns helt sjukt att om man har gått en "akademisk" gymnasielinje, så kan man höja upp till 20, men, om man gick en "praktisk" gymnasielinje så är det kört med de utbildningarna som har många sökande, även om gick ut med samma snitt. Tack. Mvh,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,
    prövningar bör erbjudas i alla gymnasiala kurser, i vilka Undervisning pågår. På så sätt kan man höja betygen i alla kurser, även i de praktiska.
    Att man sällan ser de praktiska, ex. Bygg-kurserna, i listorna på prövningsenheterna, beror nog på att det är relativt få elever som önskar pröva i de kurserna. Men har man ett önskemål om att pröva i en bygg-kurs eller i en annan praktisk kurs, framför man det önskemålet till utbildningsförvaltningen i sin kommun, till prövningsenheten (i vilken kommun som helst... eller rättare sagt - där man vill pröva) - så bör de försöka ordna möjlighet att göra prövning.

    Vänligen
    ANNA