Hanna

    Hej! Funderar på att läsa till socialpedagog. Finns både på högskola (3år) och på yrkeshögskola/folkhögskola (2år). Innehållet skiljer ju sig självklart avsevärt på utbildningarna. MEN efter utbildningen söker man samma jobb varjesej du läst på högskola elr folkhögskola? För och nackdelar? Är socialpedagog på högskola närmare socionom? Lite rörig fråga men hoppas ni förstår. Med vänlig hälsning, Hanna

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    jag vill börja med att säga att du kan gott söka till alla de olika utbildningar samtidigt och de olika ansökningar påverkar inte varandra; yrkeshögskola gör antagning till varje yh-utbildning själva och varje folkhögskola gör också en egen antagning; inom högskola får du söka upp till 12 alternativ och måste prioritera de alternativen.
    Det går att bli antagen till minst en högskoleutbildning och samtidigt till många olika yrkeshögskole- och folkhögskoleutbildningar; skulle då få plats på flera utbildningar, kan du välja sen. Att man söker betyder ju inte att man kommer in, blir antagen, tyvärr - så sök gärna flera olika utbildningar samtidigt.

    ***
    ang. skillnader mellan högskola-yrkeshögskola-folkhögskola
    Högskoleutbildningar är längre och mer teoretiska.
    Yrkes- och folkhögskoleutbildningar är kortare och är mer praktiska.
    Yrkeshögskola är på Eftergymnasial nivå; på folkhögskola kan utbildningar på gymnasienivå finnas, alltså bör man kolla om det är gymnasial eller Eftergymnasial utbildning.
    ***
    Efter utbildningarna i olika skolformer är det mycket möjligt att man kan få samma jobb med samma lön. Pga högskoleutb är längre, förlorar man också arbetsinkomst under den "extratiden" man läser; det är också svårare att få godkända betyg på Högskolenivå (pga det är högre nivå på studierna - man "gräver" alltså djupare och läser en del "ren teori" som ibland har lite med det jobbet att göra som man sedan ska utföra på en arbetsplats).

    Yrkeshögskoleutb uppvisar mycket god resultat i att ge jobb; detta pga flera anledningar: yh förändras ständigt och anpassas till arbetsmarknadens behov; de innehåller mycket praktik; många får jobb på sina tidigare praktikplatser; yh får starta endast om läge på arbetsmarknaden bedöms som God eller Mycket god - så att folk inte blir arbetslösa efter utbildningen.

    Kika också gärna på
    fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog
    och
    framtid.se/yrke/socialpedagog

    Hälsningar
    Mikael