Vuxen

    Hej! Jag är utbildad lärare upp till årskurs 6 i grundskolan. Jag är dock mer intresserad av att arbeta som handläggare av något slag. Jag har studerat sociologi 15 HP samt civilrätt 7,5 HP. Är det möjligt att få jobb som socialsekreterare tro? Eller ska jag studera mer socialrätt/annat?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin,
    Det finns väldigt många olika sorters handläggare. Att få jobb som socialsekreterare är oftast möjligt endast med socionomexamen i bagaget. Det är i o f s inte förbjudet att arbetsgivare anställer med en annan utbildning, men det händer väldigt sällan. Saken är den att inom socionomprogrammet läser man mycket om Socialtjänstlagen + har en hel terminspraktik (ofta på socialtjänsten). Socionomexamen kan man inte uppnå på andra sätt än genom studier på socinomprogrammet som är en heltidsutbildning á 3.5 år (sju terminer). Socionomprogrammet ges på många olika lärosäten och det är rätt så många som varje år kommer ut med socionomexamen (och det finns "ingen anledning" för arbetsgivare att anställa ngn annan, alltså ngn som inte har socionomexamen - för det är alltid finns några som söker jobbet som Socialsekreterare som har socionomexamen).
    Däremot finns det många andra sorters handläggare, administratörer eller "liknande" - titta t.ex på följande yrken:
    Utbildningsadministratör
    Sekreterare
    Advokatsekreterare
    Chefsassistent
    Distributionsadministratör
    Folkbokföringshandläggare
    Civilutredare
    Studiestödsutredare
    Utredare på FK