Elsa

    Hej! Jag är en 20 årig tjej som i somras tog studenten. Det bästa jag vet är att få umgås med fina personer som får en att skratta och må bra. Jag älskar att plugga och lära mig saker, jag tycker det känns som en otrolig trygghet att veta exakt vad man håller på med och därför gick jag samhällsprogrammet där jag trivdes mycket bra. Nu har jag arbetat några månader på förskola och trivs väldigt bra där men jag är nu väldigt sugen på att plugga till hösten. Jag älskar att jobba med människor på olika sätt och känna att man gjort skillnad för någon är ett plus. Jag tycker mycket om att sammarbeta med olika människor så man har någon att bolla sina ider och tankar med. Det är även väldigt viktigt för mig att kunna ha kul på jobbet samtidigt som mitt arbete utförs på ett bra sätt. Att finnas där för mina vänner/familj, utsatta folkgrupper eller utsatta människor överlag gör mig trygg och lycklig. Jag anser själv att socionomutbildningen är något som passar mig eftersom det grundar sig i att få hjälpa utsatta/ostabila människor och göra skillnad. Nu är min fråga, är detta ett för psykiskt tufft arbete? Kommer det vara FÖR påfrestande så det tar över den fina känslan i det hela? Det oroar mig att jag möjligtvis inte kommer kunna "njuta"/ha kul i mitt yrke och endast känna att det är en tuff belastning.

    • :

      Hej Elsa! Mitt namn är Ebba och jag läser just nu termin 6 av 7 på socionomprogrammet på Linnéuniversitetet. Jag hade precis samma oro som du utrycker innan jag började läsa. Men för mig har denna oron ändrats helt efter jag nu studerat under en tid. På termin 5 sker VFU (praktik), och då fick vi för första gången komma ut i praktiken och testa på yrket! Denna erfarenheten gjorde att jag blev allt mer säker på att utbildningen passade mig som handen i handsken. Att träffa utsatta och hjälpsökande individen och faktiskt göra skillnad stärkte  mig och gjorde att jag ville göra mer. Det var inte tufft som jag i början trodde, utan det var mer givande och ”tryggt” att kunna möta olika människor med svårigheter och veta att jag faktiskt kan göra skillnad för dem. Jag tycker verkligen du ska gå på din magkänsla och söka till socionomutbildningen. Man lär sig otroligt mycket om både arbetet, samhället och individen, vilket kommer stärka dig och göra att arbetet i slutändan kommer vara fantastiskt och givande! Hoppas vi ses i linneuniversitetet korridorer! ;) Med vänlig hälsning, Ebba

    • Anna : Tack Ebba för din kommentar!
    • SYV-besökare : Socionomutbildningen ska ge den kunskap som behövs för att kunna möta människor i olika ev svåra situationer. På arbetsplatsen erhåller man också återkommande handledning från tex psykolog där man kan lyfta olika ärenden och få stöd. Oftast arbetar man i team som gör att man stöttar varandra.
    • SYV-besökare : du får gärna kontakta [email protected] så kan de hjälpa dig att komma i kontakt med en av deras studentambassadörer eller studievägledare.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,
    Socionomexamen kan leda till ett antal olika yrken: kika gärna på framtid.se/socionomyrken och att jobba som Socialsekreterare eller som Kurator inom hälso- och sjukvården är inte samma "jobb" om vi säger så. Om man jämför ungdomscoach och adoptionskonsult - är det inte heller samma "jobb" även om båda personerna kan ha socionomexamen i grunden. Och Skolkurator, hur påfrestande det blir, kan bero på vilken skola man är anställd på.
    Tips! prata med så många personer som läser till socionomexamen och som jobbar efter socionomprogrammet, som möjligt. T.ex kan du kontakta kuratorer på de skolorna som du har studerat på och ställa frågor om innehåll i jobbet och hur de upplever påfrestningarna. På socionomprogrammen kan studerandeambassadörer finnas som kanske redan har varit på praktiken (termin 5 på socionomprogrammet brukar vara praktikterminen).

    • : Tusen tack för svaret, känner att jag har lite mer koll nu!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • SYV-besökare :

      du får träffa utsatta personer tidigt i utbildning och lär dig förstå deras situation. Om du är osäker på påfrestningen, så vill jag förklara att socionomprogrammet förbereder dig för vad du kan stöta på i arbetslivet så även om det är jobbigt, så kan man hantera det.

    Vägledare SYV

    Hej!
    det kan säkert vara tufft på många sätt att jobba som socionom. Men mycket beror på var man jobbar, alltså  i vilken verksamhet. I socialtjänsten i kommunerna kan det nog vara tungt, svårt och krävande psykiskt om man arbetar med brukare som har det svårt eller inom barn och familj.

    Men man kan ju även jobba inom statlig sektorn som till exempel kriminalvården (se framtid.se/yrke/kriminalvardsinspektor), Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Socialstyrelsen eller inom hälso-och sjukvård (då behövs vidare utbildning).

    Man kan jobba som kurator eller terapeut i olika verksamheter och det kanske inte är lika påfrestande.

    Socionomprogrammet är en bred utbildning med många möjligheter.

    Läs, nedan, svar från en studievägledare på Lunds universitet:

    Det är ingen enkel fråga att svara på tänker jag. Dels så har socionomer en väldigt bred arbetsmarknad och är verksamma inom en mängd olika områden med olika arbetsuppgifter, roller och funktioner. Dels så skiljer sig upplevelsen av vad som anses vara svårt eller stressigt åt mellan olika individer. Under socionomutbildningen får studenten kunskap om socialt arbete som  ämne, profession och yrkesfält och ges även möjlighet att reflektera och diskutera sina förväntningar och förhoppningar om kommande yrke i relation till egna personliga erfarenheter. Nya intressanta områden upptäcks och det är inte ovanligt att studenternas intresse ändrar riktning under utbildningens gång.

    I vägledningssamtal med fokus på karriär och yrkesliv tycker jag det är viktigt att tydliggöra att det finns flera vägar att gå och att alla socionomer inte behöver, vill eller kan arbeta med samma saker. Som nyexaminerad socionom är det vanligt att få arbete som socialsekreterare eller utredare inom Socialtjänsten och en del trivs alldeles utmärkt med detta, medan andra söker sig till andra arbeten som t.ex. kurator, behandling och förändringsarbete, eller kanske som handläggare inom offentlig sektor. Är det en viss typ av arbetsuppgifter som uppfattas som extra tunga eller påfrestande så behöver man ju inte vara verksam inom just dessa bara för att man är socionom. För att få perspektiv på arbetsfältet kan det vara intressant att kika på var samhällsvetare och beteendevetare har för arbetsmarknad. Efter termin 6 på socionomprogrammet kan våra studenter ta ut en kandidatexamen i socialt arbete, och efter termin 7 en socionomexamen. Det finns inget som hindrar en socionom från att söka sig till samma arbetsmarknad som samhällsvetare och beteendevetare, med kandidatexamina inom ett samhällsvetenskapligt ämne.

    Med vänlig hälsning
    Studievägledare, Socialhögskolan, Lunds Universitet

    • Jelena : gå in på hig.se och under utbildning hittar ni Socionomprogrammet där har ni all information om programmet och även en intervju från en student som har gått programmet 2019. https://hig.se/SGSCK Hälsningar J.