Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag vill börja med att råda dig prata med studievägledare på programmet som du läst och fråga vad f d studerande gjorde efter att ha tagit examen från programmet. Personal som jobbar på programmet, bl a lärare och studierektor bör ha någon uppfattning om hur möjligheterna efter utbildningen ser ut...

    Men annars så nämner jag här nere några möjliga lösningar:
    - en väg att gå är att söka vidarestudier - t.ex magister- eller masterprogram.
    Men om du vill få jobb nu, snarast, så finns det - för det första - yrken där man kan ha "vilken högskoleutbildning som helst", som t.ex
    Arbetsförmedlare
    Klienthandläggare
    Studiestödsutredare
    utredare på FK
    Administrativt arbete - bl a som Utbildningsadministratör, utbildningshandläggare eller antagningshandläggare,
    men om du vill söka jobb som har mer med just sociologi att göra - kan du titta på möjlighet att  bli gymnasielärare och undervisa i några kurser som har mer eller mindre med sociologi*** att göra (pga lärarbrist kan även obehörig lärare få jobb och på sikt få hjälp att bli behörig).
    *** - även undervisning i samhällskunskap, historia mm. på grundskolan kanske inte är omöjligt för dig att jobba med (i alla falls om vikarierande lärare - kika gärna på yrkespresentation Juniorlärare).

    Andra möjligheter:
    jag känner till att man med kandidatexamen i sociologi kan jobba som Socialpedagog (t.ex i verksamheter som hjälper bostadslösa och personer med missbruksproblematik). Det fall jag känner så gick det till så här: hen med kandidatexamen i sociologi fick sommarjobb i en sådan verksamhet och efter sommarjobbet var slut fick erbjudande om timanställning vid behov - och fick sedan jobba mer och mer - det senaste jag hört var att hen jobbar 75% av heltid med en chans på att få heltidsanställning tillsvidare så fort någon tjänst blir ledig.