Sara

    Hej! Jag undrar: Jag är intresserad av både socionom och logoped, och har djupsökt men är fortfarande extremt svårt att välja. 1. Vad är skillnaden i arbetsmarknad och lön mellan socionom och logoped? Jag hittar inte så givande information på nätet. 2. Kan man direkt vidareutbilda sig till psykoterapeut efter en socionomexamen eller måste man vänta i några år? 3. Vilken utbildning lönar sig mest: socionom (och att man senare vidareutbildar sig till psykoterapeut) eller logoped? 4. Kan en logoped också vidareutbilda sig till psykoterapeut? Tacksam för svar då det är sista anmälningsdag snart!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    utbildningarna till de yrken som du är intresserad av, Socionom och Logoped, är ganska långa. Socionomprogrammet går på heltid i 3,5 år och Logopedprogrammet - i 4 år. Att sia om arbetsmarknaden på så lång tid är mycket osäkert. Egentligen är det ingen som vet hur arbetsmarknaden kommer se ut om 4-5 år. Arbetsmarknadsprognoser kan slå fel.

    Det vi vet om yrket Socionom visar vi i presentationen på framtid.se/yrke/socionom

    Det vi vet om yrket Logoped visar i presentationen på framtid.se/yrke/logoped

    Du frågar om utbildning till yrket Psykoterapeut
    Som behörighetskraven ser ut idag så måste man - i fall man inte är legitimerad Psykolog eller Läkare med specialistkompetens inom psykiatri, även skaffa sig grundläggande psykoterapi-utbildningen (ofta kallad för "steg1"). Så här beskrivs krav på särskild behörighet inför psykoterapiprogrammet: "För behörighet till Psykoterapeutprogrammet krävs:Svenska 3 samt,1. Yrkesverksamhet med psykoterapeutiska arbetsuppgifter under handledning minst två år efter den grundläggande psykoterapiutbildningen (läkare med specialistutbildning i psykiatri eller barnpsykiatri uppfyller denna behörighet). 2. När psykoterapeututbildningen startar ska minst två år ha passerat sedan grundläggande utbildning i psykoterapi godkänts i sin helhet.3. Under dessa två år skall den sökande ha arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut, företrädesvis handledarutbildad.4. Den sökande skall ha genomgått egenterapi omfattande minst 50 timmar individuellt eller 120 timmar i grupp hos legitimerad psykoterapeut.5. Den sökandes arbetsgivare skall intyga att den sökande kommer att arbeta med psykoterapi inom sitt arbete under utbildningsperioden och att dessa arbetsuppgifter kan utgöra grund för terapihandledningen under utbildningen.Dessutom krävs följande för Psykoterapeutprogrammets olika inriktningar:För inriktning mot kognitiv beteendeterapi (kbt) och inriktning mot psykodynamisk terapi (pdt):1. Avlagd psykologexamen enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser, eller 2. Läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller3. Socionomexamen, eller4. Annan Motsvarande examenFör den med socionomexamen eller annan motsvarande examen krävs dessutom grundläggande psykoterapiutbildning.För inriktning mot specialist i klinisk psykologi (behandling och psykoterapi med kbt- eller pdt-inriktning) krävs:Psykologlegitimation."
    Reglerna och antagningskrav kan ändras över tid. Du får gärna kontakta antagningsgrupper på de lärosäten där psykoterapiprogrammet ges för mer information.
    Jag kan inte lova dig att du lättare får jobb med socionomexamen eller med logopedexamen, för att arbetsmarknaden ser olika ut i olika delar av Sverige och hur den kommer att se ut om 4-5 år är det egentligen ingen som kan vara säker på. Allmänt gäller: socionomprogrammet är en "bredare" utbildning. Se information om Socionomyrken
    Logoped är däremot ett av de så kallade "legitimation-yrken" där socialstyrelsen utfärdar legitimation. Logopedprogrammet är, enl.min mening, en mycket "smalare" utbildning, jämfört med socinomprogrammet. Logopedutbildningen för bereder specifikt inför yrket Logoped.