Harri

    Vilka yrkesval har man som socionom som inte är människobehandlande? Jag har jobbat som handläggare inom myndighet ett tag nu, men känner inte att det är hållbart och att jag är på gränsen till utmattning. Det administrativa arbetet som att skriva utredningar, skicka iväg beställningar för insatser, hålla reda på statistik (vi arbetar mycket med excel), etc klarar jag fortfarande av ganska bra. De sociala kontakterna och de utredande samtalen, främst med klienter, samt själva myndighetsutövandet är dock alltför dränerande för mig. Sociala kontakter är ganska energikrävande för mig i allmänhet, har jag märkt de senaste åren. Hela grejen med att vara socionom är ju att man ska jobba med människor, men jag undrar om det går att jobba med något annat med mindre människlig kontakt? Är ganska duktig på excel och annat i Officepaketet, har ett intresse för programmering, samt har inga problem med att ett jobb har långsammare tempo, nötande av siffror eller organisering. Är admin eller någon form av arkivarie alternativ om man har socionomexamen? Finns det olika typer av adminarbete? Behövs det någon specifik kompetens för det? Finns det några andra yrkesvägar man kan ta?

    • Milla : Har jag förstått dig rätt att du har socionomexamen?
    • Harri : Hej! Precis, jag har en socionomexamen.
    • Milla : Läs gärna mitt svar och även utökning av svaret (nedan).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag gissar på att du kanske redan har socionomexamen men du skriver inte direkt om det, så det kanske är så att din situation är annorlunda och om du funderar på att söka till socionomprogrammet så tycker jag att du bör fundera på om det programmet är rätt för dig. Socionom - är ett av de så kallade "människovårdande yrke". Du får i vilket fall gärna kika på framtid.se/socionomyrken
    Du kan också fråga studievägledare på de institutioner där socionomprogrammet ges om de känner till var deras f d studerande arbetar med de arbetsuppgifter som du helst vill ha. Du kan ställa samma fråga på Arbetsförmedlingen.
    Min erfarenhet är att man i de flesta yrken kommer i kontakt med människor (på olika sätt) och problem och konflikter kan uppstå (både mellan den anställde och "kunden" och mellan kollegorna på arbetsplatsen). Att hitta ett yrke där man helt eller nästan helt kan slippa risken att hamna i konflikter och "jobbiga relations-situationer" eller undvika stress är mer eller mindre omöjligt, är jag rädd.
    Även om man utför 100% administrativa arbetsuppgifter så kan det alltid finnas någon som har klagomål på det man har gjort och en konflikt kan uppstå.
    Du får gärna läsa många platsannonser (annonser om lediga jobb) och försöka hitta arbetsuppgifter och/eller en arbetsplats där du tror du kommer att trivas. Det finns många exempel på att folk jobbar med de arbetsuppgifterna som i huvudsak inte har ngt med deras tidigare formell utbildning att göra. Man kan lära sig på en arbetsplats, genom självstudier, genom eget intresse mm. Det är inte endast formell utbildning i en "skola" som leder till jobb. Du kan också fundera på att ev.starta eget och bli din egen arbetsgivare
    Du (i din fråga) nämner även yrket arkivarie - var god se framtid.se/yrke/arkivarie -- även det yrket är ett av många icke-reglerade yrken där det blir upp till en arbetsgivare att anställa med vilken utbildning de bedömer passar. Det kan därför inte uteslutas att man kan få jobb som arkivarie även med socionomexamen i bagaget.

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen!
    Jag har samrått med kollegorna och vill komplettera mitt tidigare svar till dig. Vänligen läs, nedan, det kompletterande svaret:
    Med en socionomexamen har du en bred utbildning inom samhällsvetenskap, vilket är användbart i flera olika jobbsammanhang. Även om många socionomyrken innebär direkt arbete med människor, finns det andra arbetsuppgifter där den direkta mänskliga kontakten är liten. Här är några exempel på jobb och uppgifter där mänsklig interaktion står inte i huvudfokus:
    Forskning: Man kan arbeta med samhällsforskning, sociologi, socialt arbete eller liknande områden. Här kan man ägna sig åt datainsamling, analys, och skrivande snarare än direkt interaktion med individer. Kika gärna på framtid.se/yrke/forskare och framtid.se/yrke/forskarassistent

    Policyarbete: Arbete med att utforma, utvärdera och implementera policyer inom socialtjänst, utbildning eller andra områden.

    Administration: Inom kommuner, myndigheter eller organisationer kan man jobba med administrativa uppgifter, t.ex. handläggning, budgetering och/eller rapportering.

    Undervisning: Som lärare på högskolenivå kan man undervisa framtida socionomer eller studenter inom närliggande discipliner. Se gärna framtid.se/yrke/hogskolelarare

    Skrivande och kommunikation: Arbete som kommunikatörskribent, journalist, eller inom PR för organisationer som fokuserar på sociala frågor.

    Statistik och dataanalys: Analysera data inom sociala sektorer för att dra slutsatser och ge rekommendationer.

    Projektledning: Inom större organisationer eller myndigheter kan man jobba med att leda och koordinera projekt. Se framtid.se/yrke/projektledare

    Konsultation: Arbeta som konsult för företag eller organisationer inom socialt arbete, HR eller andra närliggande områden. Se framtid.se/yrke/konsult

    Utvecklingsarbete: Skapa och utveckla projekt/initiativ som svarar på samhällsproblem, vilket kan inkludera att skriva förslag, planera och övervaka genomförandet. Se t.ex framtid.se/yrke/utvecklingschef

    OBS! Även om dessa jobb (se ovan) oftast inte innebär daglig interaktion med individer på samma sätt som traditionellt socialt arbete, kommer du fortfarande ha en del "mänsklig interaktion" i de flesta yrken. Men du kan sträva efter att hitta en position på arbetsmarknaden som betonar andra färdigheter du förvärvat under din utbildning till socionom och som inte kräver intensiv daglig direktkontakt med många människor.