Enya
    Hej!
    Jag har 17,55 i meritpoäng, omvandlat från mina IB-betyg. Jag vill jättegärna plugga socionom, men det verkar vara ganska höga intagningspoäng till den linjen, iallafall på det universitetet som jag vill plugga på (Jönköping University). Ska jag plugga på folkhögskola och läsa om hela gymnasiegången eller går det läsa enstaka kurser trots att jag läst IB?

    Mvh Enya

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    IB är det internationella programmet och där läses det inte vanliga ”svenska kurser”, därför kan du inte höja betygen genom att läsa på komvux eller göra prövningar.

    Högskoleprovet?

    Retakes på din gamla gymnasieskola?

    Söka socionomprogrammet i andra städer?