Linnea

    Hej! Jag undrar om jag kan söka till juristprogrammet i BÅDA BI och BII? Jag har 19,74 i poäng, o förra vårens antagning reserv på b1 va 19,58 och reserv på b2 va 19,95. Jag läser upp sam2 och kanske fysik1 nu, men är osäker på om jag hinner med fysik1. Läser jag upp sam2 får jag 19,95 men jag hamnar ju i b2-gruppen då. Kan jag söka båda för att öka min chans att komma in eller får man bara söka en? ?

    • Mikael : Jo, man kan prövas i BI och i BII och samtidigt också i HP och ev. också samtidigt i BF, om man får omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola. Man kan prövas i rätt så många grupper samtidigt.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    Antagning.se placerar sökande till svenska högskoleutbildningar i alla de urvalsgrupper där de har rätt att bli prövade i; du behöver inte själv "ansöka" om att bli "prövad i" någon urvalsgrupp, specifikt - du gör bara ansökan till Högskoleutbildning och ser till alla alla dina gymnasiala betyg finns synliga på "mina sidor" på din inloggning på www.antagning.se
    Sedan placeras du automatiskt (om du blir bedömd som BEHÖRIG) i alla de grupper där du kan prövas;
    har du ett giltigt resultat av Högskoleprovet, kommer du även prövas i HP-urvalet.
    *****
    För kännedom:
    om du redan innan du började läsa "upp" kurserna var behörig, kommer du med de "tidigare"/lägre betyg prövas i BI-urvalsgruppen; och om du genom "uppläsning" har höjt ditt meritvärde, kommer du samtidigt prövas i BII, med det högre meritvärde.
    Hälsningar
    Mikael