Alice

    Ännu en fråga, om jag vill söka till polishögskolan, kan jag samtidigt söka andra akademiska utbildningar? Alltså ifall jag inte skulle komma in på polishögskolan via rekryteringsmyndigheten så har jag sökt andra akademiska utbildningar via antagning.se? Förstår såklart att jag endast kan tacka ja till en av dem om jag skulle kommit in på polishögskola samt en akademsik utbildning. Eller går det inte att komma in på båda?

    Samt: Vad är det som avgör vilken polishögskola man kommer in på? Får man oftast sitt första val?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alice; man får söka många olika utbildningar samtidigt.
    Jag gissar på att du inte blir klar med gymnasiet till sommaren 2020, utan senare; stämmer det?
    I så fall har du ännu gott om tid...
    vad som gäller för utbildningar - är inte konstant, utan förändras... på vilka orter utbildningar ges; vilka behörighetskraven är och hur lätt/svårt det är att komma in - kan förändras rätt mycket på ett par år.

    I behörighet till polisutbildningen ingår att man har Körkort (B, för personbil). Du är 17 år och har ännu inte körkort (håller du på att ta körkort?). Utan korkört kan du inte komma in på polisutbildningen. Och det kan bli ett stort "hinder" - då det är rätt dyrt att ta körkort... tyvärr.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Frågan var: Vad är det som avgör vilken polishögskola man kommer in på? Och kan man komma in på polishögskolan SAMTIDIGT som man kommit in på en ” vanlig” utbildning via antagning.se.
    • Milla :

      Det är en väldigt bra fråga att ställa till de som jobbar med antagning till polisutbildningar - alltså Rekryteringsmyndigheten. Du kan också ringa till Antagning.se - tel.nr 0771-550720 och tel.tid kl.9-16 på vardagar.