Hej Calle,
    kontakta gymnasieantagningskansliet i Göteborg - kontaktuppgifter finner du nedan:
    Epost: [email protected] Telefonnummer: 031-335 51 30.
    Även SYV på din skola borde kunna hjälpa dig; hen kan också kontakta gymnasieantagningen. Det är möjligt att till en gymnasieskola utanför "din region", bör du söka på annat sätt (t o m kan det hända att du kommer behöva fylla i en pappersblankett med ditt gymnasieval). Olika gymnasieantagningskanslier kan sköta ansökningar utanför "sin region" på olika sätt. Ibland är det endast personal som jobbar på gymnasieantagningskansliet som kan lägga in en ansökan till en skola utanför regionen/"upptagningsområde".
    OBS! Tänk på att det är dina vårdnadshavare som bestämmer var du bor (fram till dess att du fyller 18 år och blir myndig); om dina vårdnadshavare ej godkänner att du flyttar för att gå på gymnasiet, måste du gå på gymnasiet inom pendlingsavstånd hemifrån i så fall. Det är din rättighet att söka till vilken gymnasieskola du vill, men icke-myndiga ungdomar kan inte själva bestämma var de bor.
    Ännu en sak att tänka på är "kostnader"/studieekonomin. Det blir tyvärr inte gratis att gå på gymnasiet på annan ort. Själva undervisningen är gratis men boende och resor blir även i bästa fall endast delvis subventionerade. Om dina vårdnadshavare godkänner att du flyttar till skolorten, förbinder de sig i så fall även för att stå för de extrakostnaderna.
    Om du behöver hitta uppgifter till gymnasieantagningskansliet i "den andra regionen" dit du vill söka - kan du göra det med hjälp av webbplatsen: antagningskanslier.skr.se