Milla SYV på FrågaSYV

    Till KomVux är man behörig vad gäller åldern:

    - från 1 juli det år man fyller 20 år

    eller

    -om man redan har genomgått en treårig gymnasial utb.

    Studie- och yrkesvägledare

    Från 1juli det året du fyller 20år kan du söka till komvux, kanske tidigare, om du läser på gymnasiet i tre år och får ett Studieintyg men tänk på att det är konkurrens om studieplats och inga garantier kan ges att du kommer in på varje kurs du söker ...

    • Frida : Men jag menar kommer jag fortfarande kunna få en plats på komvux om jag inte har examensbevis?
    • Julia : Plats på Komvux kan inte garanteras. Har man inte examensbevis är man faktiskt HÖGRE prioriterad, eftersom man anses då vara "lägreutbildad" och det är enligt Vuxenutbildningsförordningen så att de som har "kort tidigare utbildningsbakgrund" tillhör de prioriterade målgrupper. Lättast är det att få plats på komvux om man ej har någon gymnasial utbildning över huvudet taget, men då måste man vara tillräckligt gammal (från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år).
    • Anna : Vi på Fråga SYV avråder från att inte göra sitt bästa i varje kurs, där man får möjlighet att läsa. Gymnasiet är inte en obligatorisk skola, vilket innebär att man "har tur" om man får studieplats. Det är endast grundskola som man garanterat får studieplats på. Har man fått möjlighet att läsa på högre nivå än grundskola, råder vi utnyttja den möjligheten och göra sitt bästa i varje kurs man läser. Att avstå från kurser eller från praktik som ingår i utbildningen, kan vi inte råda dig att göra. Om du får eller inte får plats på Komvux kan vi inte veta. Det brukar, än så länge, OFTAST lösa sig med komvux-studier i de flesta kommuner, men finns också exempel på att folk får söka ett tag, innan de kommer in - kanske 2-3 ggr innan de får plats på komvux, vilket gör att de blir ett par år "försenade" innan de blir behöriga till högskola. Komvux är det varje kommun som ansvarar för sin egen "komvux" - Kommunal Vuxenutbildningen. Komvux ger i första plats till folk som saknar Grundskolekompetens och sedan kan budgeten ta slut... så det kan i värsta fall bli så att ingen får någon gymnasiekurs under en period... eftersom gymnasiet är ej en obligatorisk skola, då är inte kommunen skyldig ge plats på gymnasiala kurser.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,

    jag vill råda dig att försöka uppnå kraven för Examensbevis och ta examen från ditt gymnasieprogram. Jag ska förklara varför jag vill ge dig det rådet.

    Om du vill bli behörig till en eftergymnasial utbildning - på högskola/universitet eller på en yrkeshögskola så måste du ha Examensbevis. Med Studiebevis kommer du inte ha Grundläggande behörighet till högskolestudier eller behörighet till yrkeshögskola.

    Att få Examensbevis från komvux kan innebära några "problem". För det första, så är det inte säkert du får plats på komvux (kan bero på dålig ekonomi och att komvux inte kommer att ha råd att öppan studieplatser på gymnasienivå); för det andra, så måste du uppnå kraven för examensbevis även på komvux; du ska inte kunna få in betyg i Idrott och hälsa 1 in i examensbevis på komvux, och du "förlorar" de 100 poängen... för övrigt så måste du få godkända betyg i 2400 poäng och av dem endast kan ha F i 150 poäng - för att uppnå kraven för examensbevis på komvux.

    Examen på komvux är "knyten" till gymnasiala program. Om du vill ta ut examen från VO - men på komvux, då måste du genomgå praktik även då du läser på komvux;
    om du vill ta examen från ngt. annat program på komvux - vilket program i så fall? - då måste du kanske läsa ett antal extrakurser, som är Obligatoriska på det programmet som du vill ta examen ifrån + du ska behöva göra Gymnasiearbete som "ligger i linje" med det rätta gymnasieprogrammet.

    Exempelvis, om du vill få examensbevis från Samhällsvet.programmet från Komvux: du ska behöva få godkända betyg i alla de nedan nämnda kurser:
    Engelska 5  och Engelska 6
    Historia 1b  (eller Historia 1a1 och 1a2)
    Matematik 1 och Matematik 2
    Naturkunskap 1b (eller Nk 1a1 och 1a2)
    Religionskunskap 1
    Samhällskunskap 1b (eller Sh 1a1 och 1a2)
    Svenska eller Svenska som andraspråk 1, 2 och 3.
    Och du måste få Godkänt betyg på Gymnasiearbete med Samhällsvetenskaplig inriktning. Och för övrigt finns det också begränsningar i vilka "övriga kurser" som får ingå i Examensbevis från Samhällsvet.program. Så, du ska behöva få ett antal "nya" godkända betyg. Här kan lite "varianter" finnas, ibland beroende för vad rektor på komvux tycker.

    Det kan, allstå, ta lång tid innan du ska kunna uppnå examensbevis från ett annat program än VO - på komvux (och det om du över huvudet taget får plats på komvux). Får man inte plats på komvux-kurser, kan man bedriva Självstudier och försöka hitta var man kan anmäla sig till en Prövning. Prövningsavgift är 500 kr per kurs men vi tror den kommer att höjas. Det är också svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövning: många vill göra prövnignar och möjlighet att anmäla sig är begränsad, tyvärr.

    Om du "skippar" några kurser och praktik på VO, så kan det hända att du ångrar dig sen, om det blir svårt att uppnå examensbevis från komvux och du med det ej kommer att vara behörig till eftergymnasiala utbildningar och samtidigt inte får "fullständig behörighet" inom yrket Undersköterska. Det är bra att ha ett yrke där man alltid kan få sommarjobb och/eller extrajobb, tycker vi här på Fråga SYV.

    Därför är mitt råd till dig att inte "skippa" några kurser, utan läsa alla kurser och även gå på praktik. Skolkar man - förlorar man Studiebidraget och även det där "extrabidraget" i juni... det är alltså ca 10500 kr per läsår som du förlorar i utebliven Studiebidrag.

    Du behöver inte följa våra råd... men vi ger de råd som vi tror blir till hjälp för dig och ger dig bättre förutsättningar inför framtiden.

    • Frida : Tack för ditt långa svar! Just nu vet jag inte alls vad jag ska göra och jag har en vecka på mig att bestämma. Antingen så börjar jag om årskurs 1 och går naturvetenskap som ger mig behörighet till alla utbildningar i högskolan. Eller så stannar jag kvar på vo och ska försöka klara hela programmet och få examensbevis. Men efter gymnasiet vill jag söka direkt in till komvux, men eftersom att det inte är garanterad som ni säger så får jag beslutsångest. För det jag vill göra är att vinna tid, och komplettera med kurser för den utbildningen jag vill läsa efter gymnasiet: behöver matte 3, fysik 1&2, och kemi 1 och tanken är att söka in till högskolan på vårterminen. Men det kanske inte funkar då jag kanske inte ens får plats i komvux.. isåfall kanske det är bättre att jag går om? Men på ett sätt vill jag inte göra det då det är mycket stressigt på naturvetenskap.
    • Anna : Svårt att säga "gör si" eller "går så". Ingen kan vara säker på vad som händer i framtiden. Även dina intressen och dina karriärmål kan ändras, tro det eller ej... :) När man är 17 år vill man satsa på ngt., men när man är 19 år kanske man vill satsa på ngt. helt annat. Det händer ofta. Vår omgivning förändras också, nya yrken tillkommer och du kan få helt nya idéer framöver. Det är inte fel att ha "ett yrke att falla tillbaka på", och att kunna en hel del om hälsa och kunna ge första hjälpen är mycket bra ... ser bra ut på CV och ger möjlighet att få jobb: extrajobb och sommarjobb som undersköterska, hemtjänstpersonal eller personlig assistent. Det finns för- och nackdelar... så jag förstår att det är svårt att bestämma sig. Jo, tänkte också påtala att komvux är inte det enda sättet; Naturvetenskapligt/tekniskt basår ger också möjlighet att bli behörig till tekniska högskoleutbildnignar; man kan även komplettera på en Folkhögskola; och sist - kan man skaffa sig kunskaper genom självstudier och betyg - genom prövningar. Och om man är flexibel och söker kompletteringsmöjligheter överallt - då borde man rimligtvis komma in någonstans. :) Oavsett vad du beslutar dig för - Lycka till!