Sarah

    Hej!

    Jag läser ett 180hp program på en högskola där man varje termin behöver söka till kurserna inom programmet och man blir då antagen till 30hp/termin.

    1) Om jag ansöker till ytterligare ett program på en annan skola som har samma system med att man söker kurserna inom programmet varje termin, hamnar jag då över maxgränsen på 45hp/termin, eller är det 30hp/termin och skola som gäller?

    2) Om jag istället söker till ett till program där man INTE söker kurserna terminsvis, hur fungerar det då i kombination med mitt nuvarande program? Blir det strul då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kanske vinner på att ta den frågan med de som jobbar med antagningen; det gör inte vi på FRåGA SYV. Men jag kan redogöra för vad jag tror mig veta - genom att jag har läst information på www.antagning.se och även tidigare fått svar från de som jobbar med antagningen till de svenska lärosätena.
    Som regel kan man inte bli antagen till mer än 45 högskolepoäng per termin (det motsvarar 150% av "normal" studietakt och förutsätter att man lägger cirka 60 timmar i veckan på sina studier); att studera ännu fler poäng och med det ännu fler timmar per vecka anses vara "för mycket studier"; läser man för mycket riskerar man överanstränga sig samtidigt som man också riskerar att inte få godkända betyg.
    Men det finns ett antal studerande som läser fler än 45 hp per termin (det finns ju särbegåvade personer med fotografisk minne som är extremt snabba med att ta till sig kunskap och minnas sedan det de har läst under lång tid framöver). Hur lyckas de få läsa mer än 45 hp per termin? Jo, inom programmen har man platsgaranti på kurserna som ingår i programmet. Exempel: en person läser ett program på heltid, alltså 30 hp per termin men söker samtidigt till ett annat program som också det är på heltid. Hen lägger det nya programmet i sin ansökan på www.antagning.se högre upp (som första alternativ) och de kurser som ingår i det pågående programmet längre ner, som andra-hands-val, kan man säga. Om hen genom konkurrensen kommer in på sitt första val, då blir hen ANTAGEN. Men sedan har hen ju också Platsgaranti på kurser som ingår i det "gamla programmet" så hen blir antagen där också.
    Tanken här är att personen har då en valmöjlighet: att "hoppa på" en ny utbildning och hoppa samtidigt av den gamla utbildningen eller stanna på sin gamla utbildning och tacka Nej till platsen på den nya. Men om ett av programmen (eller båda) är på distans, då kanske det, i alla fall teoretiskt, är möjligt att bedriva studier på båda programmen samtidigt. En normalbegåvad person bör i så fall lägga cirka 80 timmar varje vecka på sina studier (två heltider = 40 + 40, alltså 80 timmar). Det är inte vanligt att man hinner/orkar läsa så mycket, i alla fall inte i längden. Kanske går det bra under en termin. Och så kan också institutionerna "reagera" och mer eller mindre kräva att den studerande går ner i studietakt. Det har jag "varit med om" (hört talas om). Själv jobbar jag inte med antagningen och inte personligen varit involverad i en sådan situation.
    Att de högskolepoängen/studier som man söker till ligger på samma lärosäte eller på olika lärosäten bör inte spela någon roll. Det är vad jag tro mig veta (utifrån den erfarenhet jag har) men ta gärna din fråga med Antagning.se - du kan t.ex ringa dem på tel.nr 0771-550720 på vardagar kl. 9 - 16.

    Studie- och yrkesvägledare