J
    Jag har länge känt att mitt nuvarande program inte varit rätt för mig, varken klassen eller linjen. Har precis gått klart åk 1 och har först nu hittat två program jag verkligen skulle vara intresserad av att byta till. Från mitt nuvarande Estet Media till antingen Barn/Fritid-Hälsa (kompletterar på individuella för att få högskolebehörighet sen) eller Sam/Beteende. Men problemet då är ju att detta var något jag såg som en faktiskt lösning först nu, och alla intagningar är ju i princip snart färdiga. De program jag tänkte söka till är på samma skola som är ganska liten så chansen kan väl vara stor att jag trots utan ansökan kan komma in pågrund av få platser? Tänkte testa först en vecka för att se vilket program jag trivs bäst på, och vill helst göra det precis i början isåfall om du tror det kan vara möjligt... Och isåfall vad kan jag göra just nu och gå till väga? Syven på skolan har antagligen redan tagit semester så vad finns att göra?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Bra att du kom fram till vilket program du vill läsa (i alla fall har du enbart 2 program som du är mycket intresserad av)!
    Du ställer några frågor och jag ska försöka svara på dem alla (i fall jag missar att svara på ngt., var god hör av dig igen)!

    Estetiska programmet och Samhällsvetenskapsprogrammet är inte så olika att det inte skulle ev vara möjligt att byta utan att "förlora" ett år. Detsamma gäller (kanske) också för byte från Estetiska till Barn&Fritidsprogrammet.

    Jag förstår från din fråga att du är inställd på att gå om från åk1 och det kanske är det mest realistiska alternativet i alla fall. Det finns många olika saker du kan göra och jag ska försöka lista upp dem här nere.

    1. kontakta Antagningskansliet i ditt län och gör en SEN ANSÖKAN till både Samhällsvetenskapsprogrammet & Barn&Fritidsprogrammet (men du måste prioritera - vilket program du vill söka i första hand), du kan söka till flera olika skolor. Kontaktuppgifter hittar du på http://antagningskanslier.se

    2. kontakta rektorer på både Samhällsvetenskapsprogrammet och på Barn&Fritidsprogrammet på alla de skolorna dit du kan tänka dig byta. Det är rektor som fattar beslut i fall det handlar om att fortsätta åk2 (inte gå om, alltså) på ett annat program. Om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program, kan du byta ut en del kurser och få Examensbevis som skiljer sig från de andra i klassen men då slipper du gå om ett år. Om ingen plats finns i åk1 (du gör ju SEN ANSÖKAN och ställs med det längst bak i kön) kan byta till åk2 vara ditt enda alternativ just nu.

    3. om lediga platser finns på båda programmen - kan du i så fall fråga rektorer om det är OK om du provgår för att bestämma dig ang. vilket program du väljer. Det är rektor på det aktuella programmet som bestämmer om du får provgå eller ej.

    4. i fall det inte skulle gå att byta nu - kan du söka om till åk1 under nästa läsåret (missa då inte ansökningsperiod) - och då går du om 2 år (i fall du kommer in till hösten 2016). Du konkurrerar med dina betyg från åk9 i grundskolan, trots att du redan har en hel betyg från gymnasiet. Du upprepar, helt enkelt, samma antagningsprocess som när du gick i åk9.

    SYV på skolan är bra att samråda med men om hen är på semester, så går det att lösa just "dina frågor" med hjälp av Antagningskansliets personal & frågor om just BYTA (inte söka till åk1) är det rektor på "det mottagande programmet" som beslutar om.

    Vi har sammanställ info om vad som gäller vid programbyte och jag råder dig läsa den sammanställningen: http://www.fragasyv.se/info/om-att-byta-gymnasieprogram

    Bästa hälsningar
    och
    Lycka till!
    ANNA
    • : Hej! Okej, ja helst skulle jag vilja slippa gå om ett år så om den möjligheten verkligen fanns så skulle jag absolut ta den framför att gå om! Dock undrar jag isåfall om jag skulle byta, utan gå om ett år, från estet media till sam beteende - vilka kurser skulle jag behöva komplettera? Eller går det få ett helt individuellt program för det och bara börja där nu i tvåan? De kurser jag läst nu i ettan är: Engelska 5 (100p), Idrott och hälsa 1 (50p), Matematik 1b (Egentligen 50p men är nästan klar med hela boken), Naturkunskap 1b (100p), Svenska 1 (100p), Estetisk kommunikation 1 (100p), Digitalt skapande 1 (100p), Medieproduktion 1 (100p), Medier samhälle och kommunikation (100p)= 800poäng. Och dom kurser som dem på Sam/Beteende på den skolan jag skulle vilja gå på har läst i ettan är: Engelska 5 (100p), Historia 1b (100p), Idrott och hälsa 1 (100p), Matematik 1b (100p), Samhällskunskap 1b (100p), Moderna språk (100p), Idrott och hälsa 1 specialisering (50p) =750poäng. Kan länka de olika poängplanerna för skolorna och programmen: (Estet/Media) http://gymnasieskolan.gavle.se/PageFiles/372/timplan_estet_media_film_tv_11-14.pdf och (Sam/beteende) http://www.stadsmissionen.se/Global/Grillska%20Gymnasiet/Po%C3%A4ngplaner/SABET.pdf
    • Milla : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan! Vi på fråga SYV kan komma med ett förslag på hur individuellt anpassat program skulle se ut men det finns ingen mening med det i fall du får svar från rektor på den utbildning dit du vill byta om att inga lediga platser finns.
    Därför tycker jag att du måste först få svar om att plats finns. Sedan kan vi ge dig förslag på hur individuellt anpassat program skulle kunna se ut. Ju snarare du kontaktar rektorn, desto snabbare får du svar. Mvh Milla
    Studie- och yrkesvägledare