Malin

    Efter några år i USA, de senaste 2 åren på High School, skall min dotter söka till svenskt gymnasium. Jag har förstått att hon kan söka när vi fortfarande bor utomlands men - När måste hon senast bli skriven i Sverige för att kunna börja gymnasiet till hösten? Kommer hon automatiskt att söka i "fri kvot" eller ska vi precisera det i ansökan?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Malin,
    gymnasieantagningen är i Sverige (i alla fall som det är nu, dec 2020)- Kommunal, inte statlig. Alltså kan det vara lite olika i olika kommuner, och därför vänder man sig med de frågorna som du ställer här nu, till Gymnasieantagningen i den kommunen där eleven kommer bli folkbokförd sen, när hen bor i Sverige. Alla de olika gymnasieantagningskanslierna hittar man lätt via antagningskanslier.skr.se
    Om du uppger vilken kommun det gäller, kan jag skicka kontaktuppgifter till dig och även, förhoppningsvis, ge mer info som svarar på din fråga.